• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های مدیریت عمومی
    • دوره 10, شماره 38
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های مدیریت عمومی
    • دوره 10, شماره 38
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تبیین نقش دوسوتوانی سازمانی در تأثیرگذاری فرهنگ نوآور و حافظه سازمانی بر عملکرد توسعه محصول جدید

    (ندگان)پدیدآور
    حقیقی, محمددهقانی سلطانی, مهدیفارسی زاده, حسین
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    امروزه ارائه بهترین عملکرد توسعه محصولات جدید، به اساسی­ترین دغدغه مدیران شرکت­های دانش­بنیان مبدل شده ­و می­کوشند تا با بهره­گیری از تکنیک­های ­مختلف، به عملکرد برتر دست یابند. هدف این پژوهش بررسی تأثیر فرهنگ نوآور و حافظه سازمانی بر عملکرد توسعه محصول جدید با تبیین نقش میانجی دوسوتوانی سازمانی می­باشد. پژوهش حاضر بر اساس هدف، یک تحقیق کاربردی و براساس چگونگی به دست آوردن داده‏های مورد‌نیاز، از نوع پژوهش‏های توصیفی می‏باشد. جامعه آماری پژوهش، شرکت­های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بود. برای به دست آوردن حجم نمونه از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای و فرمول ­کوکران استفاده شد. برای جمع­آوری داده­ها نیز از 5 پرسشنامه محقق­ساخته و با اقتباس از پژوهش­های لی و همکاران (2016 و 2017)، دونهام و بورت (2014)، هاروی (2012)، چن و همکاران (2015) و پارکر و بری (2015) استفاده شد که روایی آن از طریق روایی صوری و پایایی آن نیز با آلفای کرونباخ محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از مدل­سازی ­معادلات ­ساختاری و نرم­افزار LISREL استفاده شده است. یافته­ها نشان­ داد که فرهنگ نوآور و حافظه سازمانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم (از طریق دوسوتوانی سازمانی) بر عملکرد توسعه محصول جدید تأثیر معناداری دارد و فرهنگ نوآور بر حافظه سازمانی تأثیر مثبت دارد. علاوه بر این، یافته‎ها موید آن است که فرهنگ نوآور و حافظه سازمانی می‎توانند از طریق اکتشاف و بهره‎برداری به بهبود عملکرد توسعه محصول جدید در شرکت­های دانش­بنیان بیانجامند.
    کلید واژگان
    فرهنگ طرفدار نوآوری
    حافظه سازمانی
    عملکرد توسعه محصول جدید
    دوسوتوانی سازمانی
    شرکت های دانش بنیان

    شماره نشریه
    38
    تاریخ نشر
    2018-02-20
    1396-12-01
    ناشر
    دانشگاه سیستان و بلوچستان
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
    دکتری مدیریت بازاریابی بین الملل دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
    دکتری مدیریت بازاریابی بین‌الملل دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

    شاپا
    2538-3418
    URI
    https://dx.doi.org/10.22111/jmr.2018.3722
    https://jmr.usb.ac.ir/article_3722.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/238942

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب