مدلی برای کنترل راهبردی حاکمیت شرکتی با استفاده از استراتژی تئوری داده بنیاد کلاسیک
(ندگان)پدیدآور
رحمان سرشت, حسینهرندی, عطاءاله
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در چند دهه اخیر، حاکمیت شرکتی توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است. مطالعه پیش رو با استفاده از رویکرد کیفی و با اتکا بر فلسفه تفسیری نمادین به دنبال استخراج چیستی و چرایی مدل کنترل راهبردی حاکمیت شرکتی در کشور ایران است. در این راستا از استراتژی تئوری داده بنیاد کلاسیک از طریق کد گذاری باز، محوری و نظری به منظور تبیین استقرایی نظریه استفاده شده است. دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختمند با 12 نفر از خبرگان حوزه حاکمیت شرکتی و از طریق نمونهگیری نظری تا رسیدن به نقطه اشباع نظری جمع آوری شده است. بعد از تحلیل و مصاحبهها و در مرحله کدگذاری باز تعداد 132 کد استخراج شد و در مرحله کدگذاری محوری در هفتاد و هفت مفهوم، هجده مقوله فرعی و شش مقوله اصلی برساخت زده شده، طبقه بندی شدند. در مرحله کدگذاری نظری مقولات تبیین گشتند و خط سیر تحقیق تشریح شد. کنترل رسانهای، کنترل پیچیده هیات مدیره، کنترل سیستم قانونی، اقدامات کنترلی ذینفعان، کنترل بازار سهام و ممیزی و نظام رتبه بندی مقولههای اصلی مدل کنترل راهبردی حاکمیت شرکتی را تشکیل میدهند.
کلید واژگان
حاکمیت شرکتیکنترل راهبردی
تئوری نمایندگی
استراتژی تئوری داده بنیاد
شماره نشریه
37تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانسازمان پدید آورنده
استاد مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.دکتری مدیریت استراتژیک، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.



