• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های مدیریت عمومی
    • دوره 9, شماره 34
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های مدیریت عمومی
    • دوره 9, شماره 34
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی و تدوین مدل فرایند مدیریت استعداد اعضای هیات علمی برای دانشگاه های استعداد محور

    (ندگان)پدیدآور
    اقبال, فرزانههویدا, رضاسیادت, سید علیسماواتیان, حسینیارمحمدیان, محمد حسین
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مطالعه حاضر، به منظور طراحی مدل فرایند مدیریت استعداد اعضای هیات علمی برای دانشگاه­های استعداد محور انجام گردید. نوع پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق، آمیخته (کیفی-کمی) در دو مرحله می­باشد. در مرحله کیفی  با استفاده از مصاحبه‏های نیمه ساختار یافته در بین 18 نفر از مدیران و اعضای هیات علمی دانشگاه­های اصفهان، علوم پزشکی و صنعتی اصفهان به روش نمونه­گیری هدفمند و با توجه به معیار اشباع داده­ها، مولفه­های مدیریت استعداد شناسایی و به روش تحلیل محتوا و با رویکرد قیاسی – استقرایی تحلیل شد. در مرحله کمی، آزمون الگو  با رویکرد پیمایشی انجام شد. جامعه آماری در این بخش شامل تمامی اعضای هیات علمی که از سال 89 تا 94 در این سه دانشگاه جذب   شده­اند ، بود. برای نمونه­گیری از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای متناسب با حجم استفاده شد. حجم نمونه 130 نفر با استفاده از فرمول کوکران برآورد شد. سپس از طریق بکارگیری پرسشنامه محقق ساخته و با استفاده از رویکرد مدل­سازی معادلات ساختاری واریانس­محور، بعد از آنکه روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان و کارشناسان تأیید قرار گرفت، اعتبار همگرا 53/0 و پایایی پرسشنامه  بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 81/0 وپایایی ترکیبی 83/0بدست آمد. 107 کد از داده­های تحقیق کیفی استخراج شد که در7 طبقه اصلی دسته­بندی گردید. یافته­های بخش کمی نیز سازه فرایند مدیریت استعداد را که شامل هفت بعد مجزا، «شناسایی و تعیین نیازهای استعدادی، کشف منابع استعداد، جذب استعدادها، توسعه توانایی­های بالقوه استعدادها، بکارگیری استراتژیک استعدادها، حفظ و نگهداری استعدادها، ارزیابی و همراستایی فعالیت­های مدیریت استعداد» می باشد، را تایید کرد. در نهایت با توجه به داده­های حاصل از تحقیق کیفی و کمی مدلی برای فرایند مدیریت استعداد اعضای هیات علمی در دانشگاه­ها، پیشنهاد گردید.
    کلید واژگان
    مدیریت استعداد
    اعضای هیات علمی
    دانشگاه‏های استعداد محور

    شماره نشریه
    34
    تاریخ نشر
    2017-02-19
    1395-12-01
    ناشر
    دانشگاه سیستان و بلوچستان
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهان
    عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان
    عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان
    عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان
    عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

    شاپا
    2538-3418
    URI
    https://dx.doi.org/10.22111/jmr.2017.3101
    https://jmr.usb.ac.ir/article_3101.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/238891

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب