بررسی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر مدل سازمان تحولگرا در سازمان آموزش و پرورش(مطالعه ی آموزش و پرورش استان فارس)
(ندگان)پدیدآور
موغلی, علیرضادرویش, حسنعباسی, نرگسمحمدی, فرهنگ
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
موفقیت سازمانها در محیطهای جهانی شده، درگرو حرکت به سمت چهرههای جدید سازمانی است، یکی از این چهرها سازمان تحولگرا است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر مدل سازمان تحولگرا در سازمان آموزشوپرورش فارس است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و از حیث ماهیت اکتشافی است که با رویکرد کمی به تحلیل و بررسی فرضیات میپردازد. جامعه آماری این پژوهش تمامی کارکنان اداره کل آموزشوپرورش استان فارس است. تعداد جامعه مورد نظر 416 نفر و نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان و استفاده از نمونهگیری طبقهای یا گروهی 218 نفر است .در این پژوهش ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته است که روایی و پایایی آن به تائید رسیده است. نتایج پژوهش حکایت از آن دارد مدل نهایی تحقیق مشتمل بر ابعاد هشتگانه، راهبرد روابط انسانی، راهبرد تحول در طراحی سازمان، راهبرد تحول در نظریه سازمان، گسترش فرایندهای فردی، گسترش فرایند گروهی و اجتماعی سازمان، گسترش فرایندهای سازمانی، ارزشهای محیطی و فرهنگ تحولپذیری، با توجه به مقدار معنیداری و قابلقبول شاخصها تائید میشود. از میان عناصر، فرهنگ تحولپذیری بالاترین تأثیر در مدل را دارد ،همچنین تمامی فرضیات تائید شدند. ضمناً در این پژوهش از آزمونهای تحلیل عاملی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری به کمک نرمافزارهای SPSS و لیزرل استفاده شده است.
کلید واژگان
رتبهبندیعوامل مؤثر
مدل
سازمان تحولگرا
سازمان آموزش و پرورش
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانسازمان پدید آورنده
استاد تمام دانشگاه پیام نور شیراز، گروه مدیریت دولتی، شیراز، ایراندانشیار دانشگاه پیام نور،مدیر گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور،تهران، ایران
دانشیار دانشگاه پیام نور شیراز، گروه آمار، شیراز، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور، مرکزتحصیلات تکمیلی،تهران،ایران



