• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های مدیریت عمومی
    • دوره 8, شماره 27
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های مدیریت عمومی
    • دوره 8, شماره 27
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تبیین نقش عدالت سازمانی و مؤلفه های آن بر توسعه رفتار شهروندی سازمانی کارکنان از طریق سیستم استنتاج علّی

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    رفتار شهروندی سازمانی مجموعه رفتارهایی است که خارج از محدودة رفتارهای الزامی افراد در محیط محسوب می­شود. اما در ایجاد فضای روانی و اجتماعی مطلوب در محیط کار نقش اساسی و محوری ایفاء می­کند. در این بین ادراک کارکنان از منصفانه بودن پرداخت­ها و برابری در رویه‌های سازمانی و هم­چنین منصفانه بودن رفتارهای بین شخصی در سازمان نقش بسزایی در تشویق و توسعه‌ی رفتارشهروندی سازمانی دارد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه میان رفتار شهروندی سازمانی و عدالت سازمانی کارکنانصنایع نساجی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران می­باشد. جامعه آماری این تحقیق، 180 نفر از کارکنان صنایع نساجی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران می­باشد، که 106 نفر به عنوان نمونه انتخاب، و برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های استاندارد استفاده شده، و تجزیه و تحلیل داده­ها بوسیله نرم­افزارهای SPSS و LISREL انجام شده است. یافته­ها نشان داده است که رابطه­ی بین عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی مثبت و معنی‌دار است. هم­چنین این ارتباط مثبت و معنی­دار میان ابعاد عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی نیز یافت شد. امروزه سازمان­ها برای پیشرفت و اثربخشی نیازمند به کارکنان کارآمد و متعهد هستند، تا به اهداف خود در جهت رشد و تعالی برسند، از این رو باید حرکت و توجه بیشتر به سمت عدالت سازمانی و تعهد بیشتر در کارکنان، از وظایف اصلی سازمان­ها باشد.
    کلید واژگان
    رفتار شهروندی سازمانی
    عدالت سازمانی
    عدالت توزیعی
    عدالت رویه ای
    عدالت مراوده ای

    شماره نشریه
    27
    تاریخ نشر
    2015-04-21
    1394-02-01
    ناشر
    دانشگاه سیستان و بلوچستان

    شاپا
    2538-3418
    URI
    https://dx.doi.org/10.22111/jmr.2015.2065
    https://jmr.usb.ac.ir/article_2065.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/238840

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • نقد و بررسی مبانی فقهی دیدگاه مشهور در مفهوم‌شناسی عدالت فقهی 

      فغانی, رامین؛ زارعی, محمّد مهدی؛ ابراهیمی, سعید؛ ایزدی فرد, علی اکبر (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2020-06-21)
      بسیاری از احکام و فروع فقهی، به عَدالت، مشروط است. فقهای شیعه، نوعاً، بحث دربارۀ مفهوم‌شناسی عَدالت را بر محور دو گزینۀ: ملکۀ امتثال و اجتناب، و استقامت فعلی، قرار می‌دهند. با وجود اینکه تعریف عَدالت به استقامت فعلی، در ...

    • رابطه ادراک از عدالت سازمانی با رضایت از ارزشیابی عملکرد کارکنان در یک سازمان دولتی 

      طاهرپور کلانتری, حبیب اله؛ طاهرپور کلانتری, حبیب اله (موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی, 2010-03-01)
      ارزشیابی عملکرد کارکنان، یکی از ابزارهای مدیریت در ایران است. ادراک کارکنان از عدالت در ارزشیابی عملکرد، به‌عنوان یک عامل مهم در پذیرش و رضایت کارکنان از ارزشیابی عملکرد، در پژوهش‌های اخیر، مورد مطالعه قرار گرفته شده است. ...

    • ارائه الگوی پایبندی مدیران به قوانین عدالت سازمانی: تبین نقش محوری عوامل فردی و موقعیتی در سازمان‌های دولتی استان فارس 

      رادمنش, ناهید؛ فقیهی, ابوالحسن؛ دانش فرد, کرم اله (دانشگاه سیستان و بلوچستان, 2019-05-22)
      در سال‌های اخیر رویکرد جدید در تحقیقات عدالت سازمانی به بررسی پایبندی مدیران به عدالت در سازمان توجه دارد. این پژوهش به صورت کمّی انجام گرفته است. روش پژوهش از جنبۀ هدف آن، توصیفی و از نظر هدفمندی مطالعه بنیادی است. در ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب