مدلسازی قابلیت اطمینان، دسترسی، تعمیر و نگهداری سیستم برق ماشین حفاری تمام مقطع تونل
(ندگان)پدیدآور
امینی خوشالان, حاصلسیف پناهی, کیومرثراضی فرد, مهدینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه ماشینهای حفاری تمام مقطع تونل از نوع تعادل فشار زمین در پروژههای تونلسازی مکانیزه شهری کاربرد گستردهای دارند. این ماشینهای پیچیده و گران قیمت قابلیت دسترسی و عملکرد نسبتا پایینی دارند از این رو، بهبود عملکرد، برنامه زمانی، برنامهریزی تعمیرات و نگهداری و کنترل هزینه این ماشینها در پروژههای تونلسازی امری ضروری است. هدف اصلی از تحلیل قابلیت اطمینان، دسترسی، تعمیر و نگهداری هر سیستم یا ماشین، ارزیابی عملکرد دقیق آن و بنابراین کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری است. دراین تحقیق، تحلیل و مدلسازی قابلیت اطمینان، قابلیت دسترسی و قابلیت تعمیر و نگهداری سیستم برق ماشین حفار خط یک مترو تبریز انجام گرفته است. برای این منظور، دادههای خرابی و تعمیر مربوط به حدود 26 ماه عملکرد ماشین جمعآوری شد. نتایج آزمونهای آماری انجام شده از قبیل روند و همبستگی سری نشان داد که دادهها فاقد روند و مستقلاند بنابراین روش آماری برای تحلیل و مدلسازی انتخاب شد. همچنین نتایج تحلیل دادهها مشخص کرد که دادههای مربوط به زمان بین خرابیها و زمان تعمیرات به ترتیب از توابع توزیع لاگ نرمال سه پارامتری و گامای سه پارامتری تبعیت میکند. تحلیل قابلیت اطمینان نشان داد که با احتمال 80/1 درصد سیستم برق ماشین مورد مطالعه حدود 15 ساعت بدون این که دچار خرابی شود کار میکند. علاوه بر این، با توجه به نمودار قابلیت تعمیر و نگهداری، 60 درصد خرابیهای اتفاق افتاده در مدت زمان کمتر از 1 ساعت تعمیر شده و با احتمال 80 درصد کلیه خرابیها در مدت زمان حداکثر 1/88 ساعت تعمیر میشوند. همچنین قابلیت دسترسی سیستم برق این ماشین 97/8 درصد محاسبه شد.
کلید واژگان
ماشین حفار تمام مقطع تونلسیستم برق
قابلیت اطمینان
قابلیت دسترسی
قابلیت تعمیر و نگهداری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)Imam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
استادیار، گروه مهندسی معدن، دانشگاه کردستان، کردستاناستادیار، گروه مهندسی معدن، دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک، دانشگاه شاهرود، شاهرود
دانشجوی دکتری، گروه زمین شناسی مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
شاپا
2538-51432676-6132




