ارزشهای زیست محیطی وسبک زندگی عوامل تعیین کننده رفتار (بوم شناختی) مصرف کننده
(ندگان)پدیدآور
رستگار, عباسعلیهاشمیان, سید محمد حسینعلوی, سید صفرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف این مقاله تبیین آن دسته از ارزشها[1]و سبکهای زندگی[2] است که رفتارهای دوستانه با محیط زیست را به بهترین وجه تشریح میکنند. طرح و روش: این مقاله ارتباط بین متغیرهای ارزشها و سبک زندگی را با متغیرهای زیست محیطی، نگرشی[3] و دانشی[4] جهت تشریح ساختار بومشناختی شهروندان شهرهای قم و کرج مورد سنجش قرار داده است. 540 پرسشنامه در شهرهای قم وکرج توزیع گردید که از آن 393 پرسشنامه سالم دریافت و دادههای اولیه از طریق آن جمعآوری گردید. پرسشنامه مورد استفاده در این تحقیق، از نوع استاندارد بوده و روش تحقیق هم از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی و از نوع پیمایشی می باشد. تحلیل صورت گرفته بر روی دادهها نیز از نوع ساختاری بوده است. یافتههای تحقیق: یافتههای تحقیق نشان داد که الگوهای زیستی، مدگرایی و روحیه هیجان طلبی بهترین تعیین_ کنندههای بخش بازار سبز میباشند. در این تحقیق متغیرهای جمعیت شناختیِ سن، جنسیت، تحصیلات و میزان درآمد خانوادگی نیز مورد بررسی قرار گرفتند که نشان دهنده تاثیر درآمد خانوادگی و سطح تحصیلات بر رفتار بوم شناختی بود. ارزش تحقیق: مدل VALS مورد استفاده در این پژوهش احتمالا برای اولین بار در ایران مورد استفاده قرار گرفته شده، علاوه بر آن متغیرهای مربوط به سبک زندگی زیستی و جمعیت شناختی نیز به این مدل اضافه شده اند. این تحقیق به بازاریابان و محققان برای شناخت هرچه بیشتر جامعه آماریِ مورد تحقیق جهت شناسایی بازار کالاهای بوم شناختی و شناسایی ویژگیهای مصرف کنندگان علاقمند به این کالاها کمک می کند. [1] . Values [2] . Lifestyles [3] . Attitude [4] . Knowledge
کلید واژگان
بوم شناسیرفتار مصرف کننده
سبک های زندگی
تجزیه تحلیل ساختاری
شماره نشریه
83تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه، مدیریت دانشکده مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمناندانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم قم
کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم رفتاری دانشگاه سمنان
شاپا
2251-80372476-5988




