عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی برند کارکنان در بیمه
(ندگان)پدیدآور
کریمی علویجه, محمدرضااسحاقی, سیدمحمدصادقاحمدی, محمد مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
درگذشته شرکتهای فعال در حوزه خدمات از رویکرد مبتنی بر مشتری برای برندسازی استفاده مینمودند. این رویکرد برمبنای تبلیغات بیرونی برای ساختن یک برند قوی تأکید میکرد و نقش کارکنان را در ساختن برند نادیده میگرفت. در سالهای اخیر رویکردی نوین با تأکید بر نقش کارکنان در برندسازی موردتوجه قرارگرفته است. این رویکرد تحت تأثیر مدیریت برند داخلی، تعهد کارکنان نسبت به برند و رفتار شهروندی برند؛ شکلگرفته است. هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر شکلگیری رفتار شهروندی برند میباشد. این مفهوم در پژوهشهای اندکی در ایران موردتوجه قرارگرفته است. جامعه آماری در این پژوهش کارکنان بیمه آسیا میباشند که تعداد 154 نفر از کارکنان بیمه آسیا به روش در دسترس مورداستفاده قرار گرفتند. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی، به لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. برای آزمون فرضیههای پژوهش از مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار Lisrel 8.8 استفاده گردید. یافتهها نشان میدهد که رابطه میان مدیریت برند داخلی و تعهد کارکنان نسبت به برند؛ تعهد کارکنان نسبت به برند و رفتار شهروندی برند، وجود نداشته است. از سوی دیگر رابطه میان رضایت شغلی و رفتار شهروندی برند مورد تائید واقع گردید. همچنین در این پژوهش رابطه میان مدیریت برند داخلی و اعتماد کارکنان نسبت به برند که در پژوهشهای پیشین موردبررسی قرار نگرفته است، تأیید گردید.
کلید واژگان
: رفتار شهروندی برندتعهد کارکنان نسبت به برند
مدیریت برند داخلی
اعتماد کارکنان به برند
دانش کارکنان نسبت به برند
رضایت شغلی
بیمه. طبقهبندی JEL: M31
شماره نشریه
80تاریخ نشر
2016-06-211395-04-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائیدانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی –دانشگاه اصفهان
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی
شاپا
2251-80372476-5988




