• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)
    • دوره 23, شماره 75
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)
    • دوره 23, شماره 75
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی عوامل موثر بر نگرش و قصد خرید سبز مصرف کنندگان

    (ندگان)پدیدآور
    محمدیان, محمودبخشنده, قاسم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.150 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تغییر و تحولات ایجاد شده در شرایط آب­و­هوایی کره زمین و آلوده شدن بیش از پیش شهرها بویژه کلان شهرها، لزوم تحول و بازنگری در برنامه­های تولید و مصرف را نمایان ساخته و در این میان، تولید و استفاده از محصولات سبز به جای محصولات رایج، یکی از راه­های حفظ و بهبود محیط زیست برای نسل­های آینده به شمار می­رود. تحقیق حاضر با هدف ارائه پیشنهاداتی جهت ترغیب مصرف­کنندگان به خرید و استفاده از محصولات سبز، اقدام به شناسایی و توسعه مدلی از عوامل موثر بر نگرش و قصدخرید سبز مصرف کنندگان نموده است. این تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی است و جامعه آن را دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی تشکیل می­دهند که داده­هایی از طریق پرسشنامه از 402 نفر جمع آوری شده است. جهت تجزیه ­و  تحلیل داده­ها نیز از مدل­سازی معادلات ساختاری (SEM)، تحلیل عاملی تأییدی (CFA)، رگرسیون سلسله مراتبی، تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) و آزمون T با دو نمونه مستقل استفاده شده است. نتایج تحلیل داده­ها حاکی از تاثیر مثبت و معنادار متغیرهای «نگرش­های زیست محیطی»، «توجه به سلامتی»، «دانش زیست محیطی»، «تمایل به جمع­گرایی» بر«نگرش به محصولات سبز»بود؛ اما تاثیر  «اثرات میان فردی» بر نگرش به محصولات سبز معنادار نبود. همچنین نتایج نشان داد  نگرش به محصولات سبز  بر «قصد خرید محصولات سبز»، تاثیر مثبت و معناداری دارد و متغیرهای «تمایل به پرداخت» و «ضرورت  درک شده محصول» به ترتیب به عنوان متغیرهای میانجی و تعدیلگر این رابطه شناخته شدند. در پایان نیز بر اساس نتایج به دست آمده، پیشنهاداتی جهت تاثیرگذاری بر نگرش مصرف کنندگان و در نتیجه ترغیب آنان به خرید محصولات سبز ارائه شد.
    کلید واژگان
    بازاریابی سبز
    نگرش
    قصد خرید
    محصولات سبز
    تمایل به پرداخت

    شماره نشریه
    75
    تاریخ نشر
    2015-01-21
    1393-11-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی
    دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی(بازاریابی) دانشگاه اصفهان

    شاپا
    2251-8037
    2476-5988
    URI
    http://jmsd.atu.ac.ir/article_593.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/237163

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب