بررسی عوامل موثر بر نگرش و قصد خرید سبز مصرف کنندگان
(ندگان)پدیدآور
محمدیان, محمودبخشنده, قاسمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تغییر و تحولات ایجاد شده در شرایط آبوهوایی کره زمین و آلوده شدن بیش از پیش شهرها بویژه کلان شهرها، لزوم تحول و بازنگری در برنامههای تولید و مصرف را نمایان ساخته و در این میان، تولید و استفاده از محصولات سبز به جای محصولات رایج، یکی از راههای حفظ و بهبود محیط زیست برای نسلهای آینده به شمار میرود. تحقیق حاضر با هدف ارائه پیشنهاداتی جهت ترغیب مصرفکنندگان به خرید و استفاده از محصولات سبز، اقدام به شناسایی و توسعه مدلی از عوامل موثر بر نگرش و قصدخرید سبز مصرف کنندگان نموده است. این تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی است و جامعه آن را دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی تشکیل میدهند که دادههایی از طریق پرسشنامه از 402 نفر جمع آوری شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها نیز از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM)، تحلیل عاملی تأییدی (CFA)، رگرسیون سلسله مراتبی، تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) و آزمون T با دو نمونه مستقل استفاده شده است. نتایج تحلیل دادهها حاکی از تاثیر مثبت و معنادار متغیرهای «نگرشهای زیست محیطی»، «توجه به سلامتی»، «دانش زیست محیطی»، «تمایل به جمعگرایی» بر«نگرش به محصولات سبز»بود؛ اما تاثیر «اثرات میان فردی» بر نگرش به محصولات سبز معنادار نبود. همچنین نتایج نشان داد نگرش به محصولات سبز بر «قصد خرید محصولات سبز»، تاثیر مثبت و معناداری دارد و متغیرهای «تمایل به پرداخت» و «ضرورت درک شده محصول» به ترتیب به عنوان متغیرهای میانجی و تعدیلگر این رابطه شناخته شدند. در پایان نیز بر اساس نتایج به دست آمده، پیشنهاداتی جهت تاثیرگذاری بر نگرش مصرف کنندگان و در نتیجه ترغیب آنان به خرید محصولات سبز ارائه شد.
کلید واژگان
بازاریابی سبزنگرش
قصد خرید
محصولات سبز
تمایل به پرداخت
شماره نشریه
75تاریخ نشر
2015-01-211393-11-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی(بازاریابی) دانشگاه اصفهان
شاپا
2251-80372476-5988




