تدوین راهبرد توسعه ترانزیت در بندر انزلی با استفاده ازروش ماتریس سوات و QSPM
(ندگان)پدیدآور
رزمجویی, دامونسعیدی, ناصرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بندر انزلی به عنوان اصلی ترین و قدیمی ترین بندر شمال کشور، اهمیت ویژه ای در ترانزیت کالا را دارد. با شناسایی دقیق موقعیت کلیدی این بندر در مسیر کریدور شمال – جنوب و با تدوین راهبرد صحیح در راستای ترانزیت می توان به ارتقای عملکرد این بندر از طریق جذب کالاهای بیشتر پرداخت. در این تحقیق، استناد به افزایش بیشتر ترانزیت کالا از بندر انزلی به عنوان ماموریت بندر انزلی و با استفاده از تحلیل سوات (SWOT) نقاط قوت و ضعف (عوامل داخلی) و تهدید ها و فرصتهای (عوامل خارجی) بندر انزلی شناسایی و ارزیابی می شوند. بررسی ماتریس ارزیابی داخلی نشان می دهد که در بین عوامل داخلی، ورود سریع و ایمن کشتی به بندر و نرم تخلیه و بارگیری بالا دلیل جذابیت ترانزیت در این بندر است . در حالیکه فقدان سیستم هماهنگ کننده و کمبود انبارهای مسقف و بار انداز از مهمترین نقاط ضعف بندر انزلی شناخته شده است. نتایج جدول ارزیابی عوامل خارجی بیان می کند که افزایش درآمد ترانزیت مهمترین فرصت و رقابت شدید در جذب ترانزیت مهمترین تهدید در بین عوامل خارجی می باشد. در نهایت با استفاده از روش ماتریس کمی برنامه ریزی استراتژیک ( QSPM) به تدوین مناسبترین راهبرد پرداخته شده است. در این راستا از بین هشت راهبرد انتخاب شده، "سیاست جذب تجار" ، " سیاست حفظ مشتریان ثابت" و سیاست " نوسازی تجهیزات محوطه بندری " بترتیب بیشترین اولویت را کسب نموده اند.
کلید واژگان
بندر انزلیتدوین راهبرد
سوات
QSPM
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
انجمن علوم و فنون دریاییKhorramshahr University of Marine Science and Technology
سازمان پدید آورنده
1. گروه حمل و نقل دریایی، دانشکده اقتصاد و مدیریت دریا، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهرگروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت دریا، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
شاپا
2008-89652538-5380




