تحلیل عوامل موثر بر تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با استفاده از روش دیمتل
(ندگان)پدیدآور
صادقی گوغری, مهدیهیعقوبی پور, علیمنتظری, محمد
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و روند آینده آن از مسائل مهمی است که عدم شناخت و توجه به عوامل موثر بر آن میتواند پیامدهای مخربی برای جامعه داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با استفاده از روش دیمتل فازی انجام گرفته است. برای گردآوری دادهها از نظر خبرگان که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، استفاده شد. پس از شناسایی عوامل موثر بر تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از دل پیشینه موضوع، برای تحلیل وضعیت روابط علّی میان این عوامل از فن دیمتل فازی بهرهگیری شد. نتایج نشان داد که از میان 13 عامل استخراج شده از ادبیات، 6 عامل تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش محسوب میشود و ایجاد تغییرات سازنده در آن میتواند به تحولات جدیتری در جهت بهبود سند منجر شود. شاخص برنامههای اجرایی آموزش و پرورش دارای بیشترین میزان اثرگذاری بر دیگر عوامل موثر بر تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. شاخص کارآمد بودن روند ارزشیابی معلمان و دبیران دارای بیشترین میزان اثرپذیری از دیگر عوامل موثر بر تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می باشد. این طور استنباط میشود که برنامه های اجرایی آموزش و پرورش و کارآمد بودن روند ارزشیابی معلمان و دبیران بنیادیترین عامل از عوامل موثر بر تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش محسوب میشود و ایجاد تغییرات سازنده در آن میتواند به تغییرات جدیتر و اثرگذارتری در بهبود تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش منجر شود.
کلید واژگان
تحقق سند تحول بنیادینآموزش و پرورش
دیمتل فازی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
گروه آموزشی مدیریت،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان ، ایراناستادیار
استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.



