بررسی اثرات خلاقیت، هوش و ویژگیهای شخصیتی بر میزان درک و فهم جوانان 17 تا 18 ساله مجرد و مذکر در دو کشور ایران و آذربایجان نسبت به دو بیتیهای شهریار و وهابزاده
(ندگان)پدیدآور
عاشقی, منصور
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده: این تحقیق، به بررسی اثرات خلاقیت، هوش و ویژگیهای شخصیتی بر میزان درک و فهم جوانان 17 تا 18 ساله مجرد و مذکر در دو کشور ایران و آذربایجان نسبت به دو بیتیهای شهریار و وهابزاده پرداخته و سؤال اصلی تحقیق بدین ترتیب تدوین شد که: آیا هوش، خلاقیت و ویژگیهای شخصیتی، میتواند میزان درک و فهم را افزایش دهند یا خیر؟ در راستای پاسخگویی به سؤال اصلی تحقیق، فرضیه اصلی بدین ترتیب عنوان گردید که هوش، خلاقیت و ویژگیهای شخصیتی، بر میزان درک و فهم جوانان از اشعار شهریار و وهابزاده مؤثر است. روش تحقیق حاضر توصیفی، از نوع زمینهیابی است. جامعة آماری تحقیق حاضر نیز که در حیطه جوامع نامحدود جای میگیرد، عبارتند از: جوانان 17 تا 18 ساله مجرد و مذکر ایران و آذربایجان که از این تعداد، 120 نفر از جوانان ایران و 120 نفر از جوانان آذربایجان که همگی در دامنه سنی 17 تا 18 سال واقع شده و مجرد و مذکر میباشند، بهعنوان حجم نمونه تحقیق حاضر انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده د راین تحقیق عبارتند از: آزمون خلاقیت تورنس، مقیاس هوشی استانفورد- بینه، ویژگیهای شخصیتی NEO و دوبیتیهای منظوم؛ که تمامی ابزار دارای روایی و اعتبار(بالاتر از 70/0) میباشند. در نهایت، با استفاده از مدل آماری رگرسیون چندمتغیری، به آزمون فرضیههای تحقیق پرداخته و یافتههای تحقیق نشان داد که رابطه معناداری بین خلاقیت، استدلال سیال، دانش و انعطافپذیری با میزان درک و فهم وجود دارد. بدین ترتیب که با افزایش خلاقیت، استدلال سیال، دانش و انعطافپذیری، میزان درک و فهم از اشعار شهریار و وهابزاده نیز افزایش مییابد.
کلید واژگان
واژههای کلیدی: خلاقیتهوش
ویژگیهای شخصیتی
درک و فهم
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2011-10-231390-08-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University



