• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های مدیریت آموزشی
    • دوره 6, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های مدیریت آموزشی
    • دوره 6, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی نظریه میدان شکل ساز در یادگیری زبان

    (ندگان)پدیدآور
    ذبیحی, رزیتااحدی, حسن
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده:هدف این پژوهش مطالعه وکاربرد نظریه میدان شکل ساز در حیطه یادگیری زبان است. روش پژوهش از نوع علی- مقایسه ای بوده و جامعة آماری آن کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز در رشته­های علوم انسانی به جز زبان­های خارجی بودند. با استفاده از نمونه­گیری خوشه ای 300 دانشجوی زن و مرد انتخاب شدند. با استفاده از نرم افزار آموزش زبان سواحیلی 20 لغت صحیح انتخاب شده و سپس با درهم ریختن حروف این لغات 20 کلمه در هم ریخته نیز تهیه گردید. با نرم افزار پاورپوینت 20 قاب شامل 20 لغت صحیح و 20 لغت درهم ریخته از زبان سواحیلی تهیه شد. همسانی درونی لغت های این قاب ها  براساس آلفای کرونباخ 84/0 و پایایی بازآزمایی این لغت­ها نیز معادل 87/0 برآورد شد. هر قاب به مدت 10 ثانیه برای آزمودنی­ها به نمایش گذاشته شده وآنها لغاتی را که صحیح تشخیص می­دادند، انتخاب و یادداشت می­کردند. برای تحلیل داده­ها از روش آزمون دوجمله ای استفاده شد. نتایج نشان داد که: 1. در 13 مورد از 20 مورد، انتخاب لغات درست به طور مشخصی بیشتر از انتخاب نادرست لغات  بوده است. 2. لغات درست در 25/56 درصد از موارد، توسط شرکت کنندگان انتخاب شدند. 3 . نظریه میدان شکل ساز در یادگیری مهارت کلامی پاسخگواست. 4. بین دقت ترسیم لغات صحیح و در هم ریخته زبان سواحیلی تفاوت وجود دارد. 5. بین زنان و مردان در دقت ترسیم لغات صحیح و در هم ریخته زبان سواحیلی تفاوت وجود ندارد. این یافته ها با پژوهش هایی که در سایر کشورها در مورد زبان­های چینی و روسی انجام شده همخوانی دارد، بنابراین نظریة «میدان شکل ساز» در رابطه با جایگاه حافظه و تسهیل یادگیری در مهارت­های کلامی پاسخگو است.
    کلید واژگان
    واژه‌های کلیدی: نظریه میدان شکل ساز
    رزونانس شکل ساز
    حافظه جمعی
    یادگیری زبان
    زبان سواحیلی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2011-07-23
    1390-05-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
    Rudehen Islamic Azad University
    سازمان پدید آورنده
    عضوهیات علمی
    عضوهیات علمی

    شاپا
    2008-1138
    URI
    https://jmte.riau.ac.ir/article_779.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/236216

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب