بررسی نظریه میدان شکل ساز در یادگیری زبان
(ندگان)پدیدآور
ذبیحی, رزیتااحدی, حسن
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده:هدف این پژوهش مطالعه وکاربرد نظریه میدان شکل ساز در حیطه یادگیری زبان است. روش پژوهش از نوع علی- مقایسه ای بوده و جامعة آماری آن کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز در رشتههای علوم انسانی به جز زبانهای خارجی بودند. با استفاده از نمونهگیری خوشه ای 300 دانشجوی زن و مرد انتخاب شدند. با استفاده از نرم افزار آموزش زبان سواحیلی 20 لغت صحیح انتخاب شده و سپس با درهم ریختن حروف این لغات 20 کلمه در هم ریخته نیز تهیه گردید. با نرم افزار پاورپوینت 20 قاب شامل 20 لغت صحیح و 20 لغت درهم ریخته از زبان سواحیلی تهیه شد. همسانی درونی لغت های این قاب ها براساس آلفای کرونباخ 84/0 و پایایی بازآزمایی این لغتها نیز معادل 87/0 برآورد شد. هر قاب به مدت 10 ثانیه برای آزمودنیها به نمایش گذاشته شده وآنها لغاتی را که صحیح تشخیص میدادند، انتخاب و یادداشت میکردند. برای تحلیل دادهها از روش آزمون دوجمله ای استفاده شد. نتایج نشان داد که: 1. در 13 مورد از 20 مورد، انتخاب لغات درست به طور مشخصی بیشتر از انتخاب نادرست لغات بوده است. 2. لغات درست در 25/56 درصد از موارد، توسط شرکت کنندگان انتخاب شدند. 3 . نظریه میدان شکل ساز در یادگیری مهارت کلامی پاسخگواست. 4. بین دقت ترسیم لغات صحیح و در هم ریخته زبان سواحیلی تفاوت وجود دارد. 5. بین زنان و مردان در دقت ترسیم لغات صحیح و در هم ریخته زبان سواحیلی تفاوت وجود ندارد. این یافته ها با پژوهش هایی که در سایر کشورها در مورد زبانهای چینی و روسی انجام شده همخوانی دارد، بنابراین نظریة «میدان شکل ساز» در رابطه با جایگاه حافظه و تسهیل یادگیری در مهارتهای کلامی پاسخگو است.
کلید واژگان
واژههای کلیدی: نظریه میدان شکل سازرزونانس شکل ساز
حافظه جمعی
یادگیری زبان
زبان سواحیلی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2011-07-231390-05-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
عضوهیات علمیعضوهیات علمی



