رابطه بین فرهنگ سازمانی با توسعه حرفهای معلمان
(ندگان)پدیدآور
حسنی, دلاراماحمدی, عباداله
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش تبیین رابطه بین فرهنگ سازمانی و توسعه حرفهای معلمان از دیدگاه معلمان مدرسه های ابتدایی شهر شیراز است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی معلمان مدرسه های ابتدایی شهر شیراز بوده، در سال تحصیلی 95-94 مشغول به کار بوده اند. برای انتخاب گروه نمونه، از روش نمونه گیری خوشهای یک مرحلهای استفاده شد که در مجموع 322 نفر انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های فرهنگ سازمانی دنیسون2 (2000) و توسعه حرفهای ایوبی3 (1393) است. داده های به دست آمده از پرسشنامه با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی با کمک نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان داد که: الف)رابطه مستقیم و معناداری بین فرهنگ سازمانی با توسعه حرفهای معلمان وجود دارد. ب) رابطه مستقیم و معناداری بین ابعاد فرهنگ سازمانی با توسعه حرفهای معلمان وجود دارد. ج) از میان مولفه های فرهنگ سازمانی، مولفه مشارکتی و مؤلفه مأموریتی قادر به تبیین حدود 23 درصد تغییرات توسعه حرفهای معلمان هستند.
کلید واژگان
واژگان کلیدی: فرهنگ سازمانیتوسعه حرفهای
معلمان
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
دانشجوعضو هیات علمی



