تعیین سهم مؤلفههای ادراکمحیط کلاس درس در پیشبینی درگیری تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
ابوالمعالی, خدیجههاشمیان, کیانوشاناری, فهیمه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده هدف پژوهش حاضر پیشبینی درگیریتحصیلی (تلاش/ بعد رفتاری)، ارزشتکلیف/بعد عاطفی)، (راهبردهای شناختی و فراشناختی/بعد شناختی) دانشآموزان بر اساس مولفههای ادراکات محیطی کلاس درسی (علاقه، چالش، لذت و انتخاب ) است.روش این پژوهشاز نوع همبستگی است و در آن از بین دانشآموزان پایه سوم دبیرستانهای مقطع متوسطه شهر تهران، نمونهای به حجم ۴۰۰ آزمودنی با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد. پرسشنامههای ادراکات فعالیتهای کلاسی و پرسشنامه درگیری تحصیلی |پنتریچ و دیگروت (۱٩٩۴) توسط آزمودنیها به صورت گروهی تکمیل شدند. برای تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش از روش رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد. نتایج پژوهش به طور کلی نشان داد از بین چهار مولفه ادراک محیط کلاس درس (علاقه، چالش، لذت و انتخاب )، سه مولفه (انتخاب، علاقه و چالش) وارد معادله شدند که جمعا" ۵/۲۲ درصد از تغییرات درگیری تحصیلی در درس ریاضی را تبیین کردند. چون مولفه لذت سهم معناداری درپیش بینی نداشت، وارد معادله نشد (۱۰/۰≥P).ضرایب رگرسیون چندگانه درگیری تحصیلی و ادراک محیط کلاس نیز معنادار بود(۰۱/۰≥P ). پیش بینی نمره کلی درگیری تحصیلی بر اساس نمره کلی ادراک محیط کلاس درس نیز معنادار بود (۰۱/۰≥P ).
کلید واژگان
واژههای کلیدی: درگیری تحصیلی (درگیری رفتاری/ درگیری عاطفی/ درگیری شناختی)ادراک محیط کلاس درس (علاقه/چالش/ لذت و انتخاب
دانشآموزان
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2012-08-221391-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
عضو هیات علمیعضو هیات علمی
دانشجو
شاپا
2008-1138Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
شاخصهای روانسنجی پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو 2013: با معرفی درگیری عاملی
رمضانی, ملیحه؛ خامسان, احمد (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2017-10-23)چکیده ابزارهای اندکی برای سنجش درگیری تحصیلی، به عنوان یکی از سازههای مهم در یادگیری و موفقیت در تحصیل، وجود دارد و هیچکدام مؤلفهی درگیری عاملی را مورد سنجش قرار نمیدهند. هدف پژوهش حاضر، ارائهی شاخصهای روانسنجی ...
-
ساخت و اعتباریابی مقیاس درگیری در امور تحصیلی
پدیدآور نامشخص (دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی, 2013-02-19)درگیری دانش آموزان در امور تحصیلی، محور تلاش های اصلاحی مدارس برای بهبود آموزش محسوب می شود. بنابراین، شناخت این سازه از اهمیت زیادی برخوردار است. بر این اساس، این پژوهش با هدف ساخت و اعتباریابی مقیاس درگیری در امور ...
-
تبیین اثرات استفاده زبان آموزان از شبکه های اجتماعی مجازی بر درگیری تحصیلی آنان با رویکرد PLS
زمانی, فخری؛ طالبی, بهنام (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee Teacher Training University, 2021-12-22)پیشینه و اهداف: کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس از نمادهای هوشمندسازی کلاسهای درس است که با ظهور شبکههای اجتماعی مجازی نمود بیشتری پیدا کرده و با شیوع بیماری کووید 19، فراگیر شده است. یکی از پیامدهای عمده این ...



