• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های مدیریت آموزشی
    • دوره 7, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های مدیریت آموزشی
    • دوره 7, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تعیین سهم مؤلفه‌های ادراک‌محیط کلاس درس در پیش‌بینی درگیری تحصیلی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران

    (ندگان)پدیدآور
    ابوالمعالی, خدیجههاشمیان, کیانوشاناری, فهیمه
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده  هدف پژوهش حاضر پیش­بینی درگیری­تحصیلی (تلاش/ بعد رفتاری)، ارزش­تکلیف/بعد عاطفی)، (راهبردهای­ شناختی و فراشناختی/بعد شناختی) دانش­آموزان بر اساس مولفه­های ادراکات محیطی کلاس درسی (علاقه، چالش، لذت و انتخاب ) است.روش این پژوهشاز نوع  همبستگی است و در آن از  بین دانش­آموزان پایه سوم دبیرستان­های مقطع متوسطه شهر تهران، نمونه­ای به حجم ۴۰۰ آزمودنی با روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شد. پرسشنامه­های ادراکات فعالیت­های کلاسی و پرسشنامه‌ درگیری تحصیلی |پنتریچ و دیگروت (۱٩٩۴) توسط آزمودنی­ها به صورت گروهی تکمیل شدند. برای تجزیه و تحلیل یافته­های پژوهش از روش رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد. نتایج پژوهش  به طور کلی نشان داد از بین چهار مولفه ادراک محیط کلاس درس (علاقه، چالش، لذت و انتخاب )، سه مولفه (انتخاب، علاقه و چالش) وارد  معادله شدند که جمعا" ۵/۲۲ درصد از تغییرات درگیری تحصیلی در درس ریاضی را تبیین ­کردند. چون مولفه لذت سهم معناداری درپیش بینی نداشت، وارد معادله نشد (۱۰/۰≥P).ضرایب رگرسیون چندگانه درگیری تحصیلی و ادراک محیط کلاس نیز معنادار بود(۰۱/۰≥P ). پیش بینی نمره کلی درگیری تحصیلی بر اساس نمره کلی ادراک محیط کلاس درس نیز معنادار بود (۰۱/۰≥P ).
    کلید واژگان
    واژه‌های کلیدی: درگیری تحصیلی (درگیری رفتاری/ درگیری عاطفی/ درگیری شناختی)
    ادراک محیط کلاس درس (علاقه/چالش/ لذت و انتخاب
    دانش‌آموزان

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2012-08-22
    1391-06-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
    Rudehen Islamic Azad University
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیات علمی
    عضو هیات علمی
    دانشجو

    شاپا
    2008-1138
    URI
    https://jmte.riau.ac.ir/article_817.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/236124

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • شاخص‌های روان‌سنجی پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو 2013: با معرفی درگیری عاملی 

      رمضانی, ملیحه؛ خامسان, احمد (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2017-10-23)
      چکیده ابزارهای اندکی برای سنجش درگیری تحصیلی، به عنوان یکی از سازه‌های مهم در یادگیری و موفقیت در تحصیل، وجود دارد و هیچکدام مؤلفه‌ی درگیری عاملی را مورد سنجش قرار نمی‌دهند. هدف پژوهش حاضر، ارائه‌ی شاخص‌های روان‌سنجی ...

    • ساخت و اعتباریابی مقیاس درگیری در امور تحصیلی 

      پدیدآور نامشخص (دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی, 2013-02-19)
      درگیری دانش‌ آموزان در امور تحصیلی، محور تلاش‌ های اصلاحی مدارس برای بهبود آموزش محسوب می­ شود. بنابراین، شناخت این سازه از اهمیت زیادی برخوردار است. بر این اساس، این پژوهش با هدف ساخت و اعتباریابی مقیاس درگیری در امور ...

    • تبیین اثرات استفاده زبان آموزان از شبکه های اجتماعی مجازی بر درگیری تحصیلی آنان با رویکرد PLS 

      زمانی, فخری؛ طالبی, بهنام (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee Teacher Training University, 2021-12-22)
      پیشینه و اهداف: کاربرد فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس از نمادهای هوشمندسازی کلاس‌های درس است که با ظهور شبکه‌های اجتماعی مجازی نمود بیشتری پیدا کرده و با شیوع بیماری کووید 19، فراگیر شده است. یکی از پیامدهای عمده این ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب