• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های مدیریت آموزشی
    • دوره 6, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های مدیریت آموزشی
    • دوره 6, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی و تحلیل پرسش‌های شفاهی معلمان دوره ابتدایی مدارس‌ سماء دانشگاه آزاد اسلامی

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر گردآوری و تحلیل پرسش‌های شفاهی معلمان دوره ابتدایی مدارس سماء در منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی است. فرایند روزمره کلاس‌های 32  نفر معلم (20 زن و 12 مرد) چهار پایه تحصیلی (دوم، سوم، چهارم و پنجم) در پنج شهر، در درس‌های فارسی، ریاضی و علوم هرکدام به مدت 10 جلسه با استفاده از MP3 Player مورد ثبت و ضبط قرار گرفت. برای استخراج اطلاعات گردآوری شده از پرسشنامه معکوس استفاده شد. یافته‌های حاصل از تحلیل فرایند 960 جلسه کلاس و 29520 سؤال مطرح شده، نشان می‌دهد که: 1- معلمان به‌طور متوسط در هر جلسه 75/30 سؤال پرسیده‌اند. 2- از مدت زمان هر جلسه، حدود 20 درصد آن به سؤال کردن اختصاص داشته است.3- اغلب سؤال‌ها برای وارسی میزان فهم دانش‌آموزان و یادآوری حقایق مطرح شده‌اند. 4- تعداد اندکی از‌ سؤال‌ها بر تشویق دانش‌آموزان به تفکر تأکید داشته‌اند.5- پرسش‌ کردن در طرح درس معلمان جایگاهی نداشته است. 6- بین ابعاد سؤال‌ها و پایه تدریس، نوع درس و جنسیت معلمان ارتباط معنادار وجود دارد. 7- معلمان در سؤال کردن خود خطاهایی را مرتکب می‌شوند، از جمله: فقط از باهوش‌ترین دانش‌آموزان سؤال کردن، طرح سؤال و پاسخ دادن به آن توسط خود معلم، و همیشه یک نوع سؤال مطرح کردن. با توجه به اهمیت پرسش کردن، این مقوله بایستی در واحدهای درسی و دوره‌های آموزشی بدو خدمت و حین خدمت معلمان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
    کلید واژگان
    پرسش‌ کردن
    معلمان ابتدایی
    سؤال سطح پایین
    سؤال سطح بالا
    پرسش شفاهی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2011-02-20
    1389-12-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
    Rudehen Islamic Azad University

    شاپا
    2008-1138
    URI
    https://jmte.riau.ac.ir/article_243.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/236088

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب