ساخت و هنجاریابی پرسشنامه راهبردهای کنار آمدن دانشجویان با استرس
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخص
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، ساخت و هنجاریابی پرسشنامه سنجش راهبردهای کنار آمدن دانشجویان با استرس بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در سال تحصیلی 88ـ1387تشکیل می داد. از این جامعه با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 635 دانشجو انتخاب شدند. ابزار پژوهش (پرسشنامه راهبردهای کنارآمدن با سه مولفه مساله مدار،هیجان مدار واجتناب مدار) با 49 پرسش با طیف لیکرتی چهاردرجه ای بر مبنای نظریههای فروید1، لازاروس و فولکمن2، بلاکر3 و سایرین تدوین شد. ضریب اعتبار این ابزار با استفاده ازروش آلفای کرانباخ80/به دست آمد. روایی سازه پرسشنامه بااستفاده ازتحلیل عاملی با روش مؤلفههای اصلی و چرخش واریماکس مورد بررسی قرارگرفت. نتیجه این تحلیل نشان دادکه هر یک از مولفه های پرسشنامه به ترتیب 47،51و52 درصد واریانس سازه مورد مطالعه را تبیین می کند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که: 1-پرسشنامه مذکور از روایی و اعتبار قابل قبولی برخوردار است. 2- برای سنجش راهبردهای کنار آمدن دانشجویان با استرس جدول نرم به صورت نمره Tو رتبه درصدی برای هریک از مؤإلفه هاوبرای زنان و مردان تنظیم شد. از این ابزار میتوان در برنامهریزی درمان برای مراجعان در مواجهه با محرکهای استرسزا استفاده کرد.
کلید واژگان
راهبرد کنار آمدناسترس
اعتبار
روایی
نرم
استاندارد بودن
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2011-05-221390-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University



