• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های مدیریت آموزشی
    • دوره 5, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های مدیریت آموزشی
    • دوره 5, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نقش باورهای غیرمنطقی بر سلامت روان دانش‌آموزان دختر دورۀ متوسطه شهر تهران

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این پژوهش نقش باورهای غیرمنطقی بر سلامت روان دانش‌آموزان دختر دورۀ متوسطه است. جامعۀ مورد مطالعه، همه دانش‌آموزان دختر دورۀ متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1387 است. نمونۀ پژوهش360 نفر با استفاده از شیوۀ نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای تعیین شد. جهت جمع‌آوری داده‌ها از دو ابزار عمده: الف) پرسش‌نامۀ باورهای غیرمنطقی جونز (IBT) دارای 100 سؤال 5 گزینه‌ای در 10 مؤلفه ب) پرسش‌نامۀ سلامت روان گلدبرگ دارای 28 سؤال 4 گزینه‌ای در 4 مقیاس. پردازش داده‌های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام گرفت و نتایج پردازش داده‌ها، فرضیه‌های پژوهش را تأیید کردند بدین معنا که: 1- 50 درصد از دانش‌آموزان دورۀ متوسطه دارای باور منطقی، 5/10 درصد در حد متوسط- یعنی بین باور منطقی و غیرمنطقی در نوسان هستند- و 5/39 درصد از دانش‌آموزان دارای باور غیرمنطقی هستند. 2- بین مؤلفه‌های سلامت روان دانش‌آموزان تفاوت معنی‌داری وجود دارد. بالاترین رتبه مربوط به «افسردگی» و پایین‌ترین رتبه مربوط به «نشانه‌های بدنی» است. 3-  از روی نمرات باورهای غیرمنطقی می‌توان اختلال در سلامت روان دانش‌آموزان را پیش‌بینی کرد. قدرت پیش‌بینی باورهای غیرمنطقی در بُعد «درماندگی برای تغییر» بیشتر از «بی‌مسئولیتی هیجانی» و «بی‌مسئولیتی هیجانی» بیشتر از «اجتناب از مشکل» و «اجتناب از مشکل» بیشتر از «سرزنش کردن خود» و «سرزنش کردن خود» بیشتر از «توجه مضطربانه» است.
    کلید واژگان
    باورهای غیرمنطقی
    سلامت روان

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2010-05-22
    1389-03-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
    Rudehen Islamic Azad University

    شاپا
    2008-1138
    URI
    https://jmte.riau.ac.ir/article_193.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/236053

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب