نقش باورهای غیرمنطقی بر سلامت روان دانشآموزان دختر دورۀ متوسطه شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخص
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش نقش باورهای غیرمنطقی بر سلامت روان دانشآموزان دختر دورۀ متوسطه است. جامعۀ مورد مطالعه، همه دانشآموزان دختر دورۀ متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1387 است. نمونۀ پژوهش360 نفر با استفاده از شیوۀ نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای تعیین شد. جهت جمعآوری دادهها از دو ابزار عمده: الف) پرسشنامۀ باورهای غیرمنطقی جونز (IBT) دارای 100 سؤال 5 گزینهای در 10 مؤلفه ب) پرسشنامۀ سلامت روان گلدبرگ دارای 28 سؤال 4 گزینهای در 4 مقیاس.
پردازش دادههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام گرفت و نتایج پردازش دادهها، فرضیههای پژوهش را تأیید کردند بدین معنا که: 1- 50 درصد از دانشآموزان دورۀ متوسطه دارای باور منطقی، 5/10 درصد در حد متوسط- یعنی بین باور منطقی و غیرمنطقی در نوسان هستند- و 5/39 درصد از دانشآموزان دارای باور غیرمنطقی هستند. 2- بین مؤلفههای سلامت روان دانشآموزان تفاوت معنیداری وجود دارد. بالاترین رتبه مربوط به «افسردگی» و پایینترین رتبه مربوط به «نشانههای بدنی» است. 3- از روی نمرات باورهای غیرمنطقی میتوان اختلال در سلامت روان دانشآموزان را پیشبینی کرد. قدرت پیشبینی باورهای غیرمنطقی در بُعد «درماندگی برای تغییر» بیشتر از «بیمسئولیتی هیجانی» و «بیمسئولیتی هیجانی» بیشتر از «اجتناب از مشکل» و «اجتناب از مشکل» بیشتر از «سرزنش کردن خود» و «سرزنش کردن خود» بیشتر از «توجه مضطربانه» است.
کلید واژگان
باورهای غیرمنطقیسلامت روان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2010-05-221389-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University



