بررسی تناسب مؤلفههای برنامه درسی مدارس با آموزش چند فرهنگی از دیدگاه مدیران و معلمان دوره راهنمایی و متوسطه
(ندگان)پدیدآور
خسروی بابادی, علی اکبرحلاج دهقانی, عادلبابایی, بهاره
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف بررسی میزان تناسب مؤلفههای برنامه درسی دوره راهنمایی و متوسطه (اهداف، موضوعات و محتوای دروس، شیوههای آموزشی و ارزشیابی) با مفاهیم آموزش چند فرهنگی و تاکید بر این نوع آموزش به عنوان رویکردی جدید در آموزش و فراهم نمودن فرصتهای برابر آموزشی برای همه دانشآموزان با فرهنگ، قومیت، مذهب، جنسیت، زبان، تواناییهای ویژه و طبقات اجتماعی مختلف به صورت توصیفی-پیمایشی بر روی 220 نفر از مدیران و معلمان دوره راهنمایی و متوسطه شهرستان کامیاران که به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند، اجرا گردید. دادههای بدست آمده از پرسشنامه محقق ساخته با استفاده از روشهای آمار توصیفی و روشهای آمار استنباطی نظیر کنترل کیفیت آماری، آزمون t و تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد که هر چند بین دیدگاه مدیران و معلمان زن و مرد در دو دوره راهنمایی و متوسطه تفاوتهایی وجود دارد ولی به طور کلی از نظر مدیران و معلمان هر دو دوره اهداف برنامه درسی و محتوای دروس در دوره راهنمایی و متوسطه با مفاهیم آموزش چند فرهنگی تناسب ندارد اما شیوههای آموزشی و ارزشیابی از دانشآموزان با مفاهیم آموزش چند فرهنگی تناسب دارد که علت این نتیجه را میتوان آزادی عمل معلمان در بکارگیری روشهای تدریس و ارزشیابی از دانش آموزان و توجه به نیازهای متنوع و متفاوت آنان دانست.
کلید واژگان
واژگان کلیدی: آموزش چند فرهنگیبرنامه درسی
دوره راهنمایی و متوسطه
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University



