تبیین شاخصهای دانشگاه کارآفرین در آموزش عالی از طریق سیستم استنتاج فازی: مطالعهای در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخص
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه نقش یک دانشگاه کارآفرین در یک محیط پویا از اقتصاد دانش بنیان؛ حمایت از توسعة اقتصادی از طریق افزایش میزان و کیفیت تحقیقات (بنیادی و کاربردی) است، و انتقال سریع چنین دانش جدیدی به جامعه از طریق آموزش و کارآفرینی محقق میگردد. از طرفی هدف از پژوهش حاضر تبیین و بررسی وضعیت کارآفرینی دانشگاهی و شاخصهای دانشگاه کارآفرین، شامل: مؤلفههای چشمانداز، مأموریت و استراتژی دانشگاه؛ حاکمیت و ادارة دانشگاه؛ ساختار و طرح سازمانی؛ چند رشتهای، فرا رشتهای؛ قدرت نفوذ و استفاده از منابع متنوع؛ مدیریت ذینفعان و ارزشهای جامعه؛ دانشآموختگان؛ انتقال دانش؛ مرکز رُشد، تأمین مالی مخاطرات در شرکتهای مشتق از دانشگاه؛ بینالمللیسازی، و در نهایت، آموزش کارآفرینانه و آموزش سرمایهگذاری، در آموزش عالی از طریق سیستم استنتاج فازی میباشد. روش این پژوهش از نظر نحوه گردآوری دادهها، روش پیمایشی و از نظر مقاصد پژوهش، کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش نیز اساتید، خبرگان و مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر در امر کارآفرینی میباشند. در تحقیق پیش روی، برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد دانشگاه کارآفرین گیب2 (2012)، و بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون فرضیه فازی استفاده شده است. یافتهها نشان داد که کارآفرینی دانشگاهی و ویژگیهای دانشگاه کارآفرین در دانشگاه مورد مطالعه، در وضعیت نامطلوبی قرار دارند. در نهایت باید اشاره کرد که نظام علم اغلب کشورها در پاسخگویی به نیاز فزاینده اجتماعی و اقتصادی به دانش و فناوری در حال تغییر و تحول هستند، و نظریه دانشگاه کارآفرین یکی از مدلهای مطرح شده برای تبیین چهره جدید و متحول شدة دانشگاهها است.
کلید واژگان
دانشگاه کارآفرینآموزش عالی
کارآفرینی
سیستم استنتاج فازی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University



