مقایسه چابکی سازمانی مدارس متوسطه دولتی و غیردولتی شهر تهران و ارائه راهکارهایی برای بهبودآن١
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخص
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ﻫﺪف پژوهشﺣﺎﺿﺮ، ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ چابکی سازمانی دﺑﻴﺮﺳﺘﺎنﻫﺎی پسرانه دوﻟﺘﻲ عادی و ﻏﻴﺮدوﻟﺘﻲ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺑﻮد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوة گردآوری دادهها از نوع توصیفی است. جامعه آماری پژوهش، مدارس متوسطه پسرانه دولتی عادی و غیردولتی شهر تهران میباشد، که تعداد 79 مدرسه با استفاده از فرمول کوکران و به شیوه نمونهگیری تصادفیخوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه چابکی سازمانی (پژوهشگر ساخته) است. پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (چابکی سازمانی «804/0») ارزیابی شد. برای روایی ابزار از تحلیل عاملی تأییدی بهره گرفته شد. شاخصهای تحلیل عاملی نشان دادند که پرسشنامهبرازش خوبی دارد.به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، درصد) و آمار استنباطی (آزمونهای کولموگروف- اسمیرنف، تی تست تک نمونهای، تیبرای دو گروه مستقل، تحلیل عاملی تأییدی) استفاده شد. یافتهها نشان داد که: (1) وضعیّت چابکی سازمانی در مدارس متوسطه پسرانه دولتی در مؤلفههای هوشمندی، شایستگی و انعطافپذیری و سرعت پایینتر از متوسط است. همچنین، وضعیّت مدارس متوسطه پسرانه غیردولتی در مؤلفه هوشمندی پایینتر از متوسط و در مؤلفه شایستگی و انعطافپذیری و سرعت در حد متوسط است. به طور کلی مدارس دولتی عادی از نظر چابکی سازمانی در سطح پایینتر از متوسط و مدارس ﻏﻴﺮدوﻟﺘﻲ در سطح متوسط قرار دارند. (2) وضعیّت چابکی سازمانی مدارس دولتی و ﻏﻴﺮدوﻟﺘﻲ تفاوت معناداری با یکدیگر دارند. به عبارت دیگر، مدارس ﻏﻴﺮدوﻟﺘﻲ نسبت به مدارس دولتی عادی در وضعیت مناسبتری از نظر چابکی سازمانی قرار دارند.
کلید واژگان
هوشمندیشایستگی
انعطاف پذیری و سرعت
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University



