اولویتبندی منابع سازمانی مؤثر بر کیفیت خدمات بنادر با استفاده از تکنیک AHP (بندر امام خمینی)
(ندگان)پدیدآور
کریمی, رحمننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این تحقیق پاسخ به این سوال است که منابع سازمانی در افزایش کیفیت خدمات بندری چه نقشی دارند؟ و از نظر اهمیت، هر کدام از این منابع دارای چه اولویتی در افزایش کیفیت خدمات میباشند؟ این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها، توصیفی ـ پیمایشی میباشد. تحقیق حاضر دارای دو متغیر است. متغیر منابع سازمان که به عنوان متغیر مستقل مشتمل بر 6 قسم است: منابع رابطهای، منابع فیزیکی، منابع انسانی، منابع سازمانی، منابع مالی و منابع تکنولوژیکی؛ و دیگری متغیر کیفیت خدمات بندری که متغیر وابسته تحقیق محسوب میشود. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ و ضریب 86/0 مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق، مدیران و کارشناسان امور بندری در بندر امام خمینی، به تعداد 200 نفر میباشند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 132 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای اولویتبندی این منابع از پرسشنامه متفاوتی استفاده شد و برای پاسخگویی به آن، تعداد 18 نفر از بهترین کارشناسان و خبرگان به روش غیراحتمالی قضاوتی انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون نرمالبودن و آزمون میانگین جامعه) با استفاده از نرمافزار SPSS استفاده گردید. همچنین برای رتبهبندی عوامل از تکنیک AHP و نرمافزار Expert choice استفاده شد. نتایج حاکی از تأثیر هر شش نوع منبع موردبررسی بر کیفیت خدمات بندری بود. از نظر اهمیت تأثیر منابع بر بهبود کیفیت خدمات بندری، نتایج نشان داد که به ترتیب منابع انسانی، منابع رابطهای، منابع سازمانی، منابع فیزیکی، منابع مالی و منابع تکنولوژیکی دارای اولویت میباشند.
کلید واژگان
منابع سازمانکیفیت خدمات بندری
تکنیک AHP
بندر امام خمینی (ره)
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01




