مرور دوره 7, 23.24 بر اساس عنوان

در حال نمایش موارد 1 - 11 از 11

  • اسلام تنها صراط مستقیم در واژگان قرآن 

    منصوری ماتک, احمد (دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویIslamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch, 2009-06-22)
    قرآن کریم اعتقاد به حقانیت تمام ادیان را تصوری نادرست می‌داند. به همین دلیل پلورالیسم دینی به این معنا را نفی می‌کند. در عین حال بعضی از اندیشمندان مسلمان با استناد به آیات قرآن تلاش نمودند این دیدگاه را مورد تایید اسلام ...

  • اوضاع عرب جاهلی در نهج البلاغه 

    سالاری, مهدی (دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویIslamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch, 2009-06-22)
    نگارنده در این مقاله سخنان امام علی7 در «نهج البلاغه» را که اختصاص به اوضاع عرب جاهلی دارد، برگزیده و با توجه به دیگر منابع و تفاسیر، آن سخنان را مورد بررسی قرار داده است. عرب جاهلی، انسانی رشد نیافته و بدوی است که ...

  • بررسی تفرّدهای کلامی و فقهی و دیدگاه‌های حدیثی شیخ صدوق 

    نریمانی, سید مهدی (دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویIslamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch, 2009-06-22)
    هر فقیه و اندیشمندی گاهی در پژوهش به نکته‌هایی می‏رسد که سبب می‏شود نظریه‌هایی در آن زمینه به ثبت برساند که شاید پیش از او هیچ‌کس به آنها اشاره نکرده است. حال گاهی این نظریه‌ها سبب پیدایش انقلاب فکری می‏گردد و گاهی نیز این ...

  • بررسی قاعدة فقهی «الوقوف» 

    درجی, حسن (دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویIslamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch, 2009-06-22)
    قاعدة «الوقوف» از جمله قواعد معروف فقهی است که در باب وقف بدان بسیار استناد می‌شود. در این مقاله سعی شده، ضمن بررسی این ‌قاعده، جایگاه آن در تقسیمات قواعد فقهی، مدرک و مفهوم آن و الفاظ دیگر مرتبط با این قاعده و تطبیقات آن ...

  • بررسی مفاد صلح امام حسن (علیه السلام) 

    جهانی محمودی, قاسم (دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویIslamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch, 2009-06-22)
    صلح امام حسن7 با معاویه یکی از پیچیده‌ترین و حساس‌ترین حوادث در تاریخ اسلام است. امامان: به عنوان جانشینان پیامبر6، وظیفة رهبری امت و تبیین و حفاظت از دین را عهده‌دار بوده‌اند. از این‌رو، در هر دوره برای تحقق این مهم شیوه‌ای ...

  • بررسی چند درس‌نامة اخلاق 

    نورانی, هادی؛ روحانی مقدم, علی اکبر؛ کوهستانی, حسین (دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویIslamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch, 2009-06-22)
    یکی از اصول اساسی در نظام آموزشی تنظیم و تدوین متون آموزشی و درسی است که همواره مورد توجه علما و فضلای حوزه بوده و می‌‌باشد. تدوین متون درسی تابعی از اهداف نظام آموزشی، رشته تحصیلی، طول دوره و میزان درک دانش پژوه و ...

  • تأملی دربارة «تکرار جرم» در فقه امامیه و حقوق ایران 

    واعظی, میرزا محمد (دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویIslamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch, 2009-06-22)
    بحث از عوامل تشدید مجازات در نظام کیفری اسلام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا تعیین مجازات متناسب با بزه انجام شده سبب رعایت اصول انسانی و اسلامی، مثل اصل عدالت کیفری و تناسب بین جرم و مجازات می‌شود و این امر ...

  • تغییر متون درسی و نقد دو توهم! 

    پدیدآور نامشخص (دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویIslamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch, 2009-06-22)

  • علامة عسکری و تحول در نظام آموزشی حوزه 

    موسوی, سید رضا (دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویIslamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch, 2009-06-22)
    حوزه‌های علمیه در جهان تشیع منشاء آثار و خدمات ارزنده‌ای بوده‌اند، به همین دلیل چگونگی پیش‌برد اهداف حوزه و توجه به راه‌کارهای موفقیت و حرکت هم‌گام با نیازهای روز جامعه همواره به دغدغة اصلی مدیران و برنامه‌ریزان تبدیل شده ...

  • نیم نگاهی به نظام آموزشی حوزة خواهران 

    رئوف, فهیمه (دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویIslamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch, 2009-06-22)
    با تشکیل مرکز مدیریت حوزه‌های علمیة خواهران، در سال 1376 حوزة علمیة خواهران سامان‌دهی شد و از برنامة آموزشی ـ پژوهشی یک‌سان و برابری برخوردار شد. این نوشتار پس از اشاره به نقاط قوت نظام آموزشی حوزة خواهران، به برخی ...

  • بدون عنوان 

    پدیدآور نامشخص (دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویIslamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch, 2009-06-22)