بررسی اهمیت عناصر آمیخته بازاریابی در بندر شهید بهشتی
(ندگان)پدیدآور
توماج, یحییکرمی, کاوهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بازاریابی از مهمترین فعالیتهایی است که سازمانهای تجاری با آن مواجه هستند. بندر نیز همانند یک سازمان تجاری نیازمند جذب بیشتر کالا و مشتری است تا بهوسیله آن به حفظ حیات خود بپردازد و بتواند خود را ارتقاء دهد و رشد نماید. به همین دلیل پرداختن به موضوع بازاریابی بنادر بهخصوص در بنادر تازه تأسیس یا درحالتوسعه نظیر بندر شهید بهشتی، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این تحقیق جهت بررسی چگونگی انجام بازاریابی بنادر، به شناسایی عناصر بازاریابی یا آمیخته بازاریابی پرداختهشده است. جهت تعیین اهمیت هر یک از این عناصر بازاریابی در بندر شهید بهشتی ابتدا زیرآمیختههای بازاریابی در تحقیقات معتبر علمی شناسایی شد و برای بومی گزینی طبق شرایط بندر شهید بهشتی با روش دلفی هر یک از زیر آمیختهها به تأیید نخبگان رسید. نخبگان تحقیق سی نفر از جامعه مشتریان، کارمندان و صاحبان شرکتهای کشتیرانی انتخاب و بهعنوان نمونة تحقیق در نظر گرفته شدند. سپس زیرآمیختههای تأییدشده توسط روش AHP وزندهی و اهمیت هر یک مشخص گردید. درنهایت عناصر قیمت، مکان و ترفیع بهعنوان مهمترین عناصر آمیخته بازاریابی بندر برای بندر شهید بهشتی در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد برای دستیابی به جذب حداکثری کالا به بندر شهید بهشتی باید بر روی عناصر آمیخته بازاریابی در بندر تمرکز کرد و با توجه به وزنهای بهدستآمده پس از تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق، آمیخته بازاریابی را در راستای جذب بیشتر کالا مدنظر قرارداد.
کلید واژگان
آمیخته بازاریابی بندرروش تحلیل سلسله مراتبی فرآیند (AHP)
بندر شهید بهشتی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
سازمان بنادرو دریانوردیسازمان پدید آورنده
مدیریت بازرگانی دریایی، مدیریت، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی ، چابهار، ایرانمدرس دانشگاه علمی کاربردی منطقه آزاد چابهار




