بررسی تأثیر پیادهسازی سیستم مدیریتکیفیت بر عملکرد کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی
(ندگان)پدیدآور
عباسیانفر, طیبهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه در اکثر سازمانها برای هدفمندکردن و هدایت فعالیتها در زمینههای گوناگون از سیستمهای مدیریتی استفاده میکنند. سیستم مدیریت کیفیت ایزو ٩٠٠١ تعیینکنندۀ ویژگیهای فنی خاصی برای یک محصول نیست. این سیستم، کیفیت محصول را نتیجۀ کنترل و بازرسی صرف، حتی بازرسی صددرصد نمیداند. کیفیت در فرایند تولید و در تمامی بخشهای یک سازمان از جمله بخش طراحی، تدارک، تولید، آموزش و امثال آن شکل میگیرد بنابراین مسئولیت مشترک تمامی کارکنان و بخشهای سازمانی است. از طرف دیگر بازدهی و ارتقای عملکرد نیروی انسانی در سازمانها به عنوان مهمترین و باارزشترین سرمایه، اثری به مراتب بیشتر از سایر عوامل، در موفقیت و بهرهوری خواهد داشت. در این تحقیق که با هدف بررسی تأثیر پیادهسازی سیستم مدیریتکیفیت بر عملکرد کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی ستاد مرکزی انجام شده است، از ۱۷۸ نفر از کارکنان این سازمان که در سطوح کارشناسی و بالاتر میباشند نظرخواهی شد و در نهایت تأثیر متقابل این دو مؤلفۀ اساسی بررسی شد. روایی ابزار با استفاده ازنظر متخصصان و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ و آزمون دو نسبت مورد تأیید قرار گرفت. دادهها با استفاده از آزمونهای کولموگروف ـ اسمیرنوف، رگرسیون خطی، آمارۀ t و همبستگی پیرسون از طریق نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد پیادهسازی سیستم مدیریت کیفیت بر عملکرد کارکنان این سازمان تأثیر دارد. همچنین نتایج نشان داد مدیریت کیفیت با شاخص اعتبار بیشترین ارتباط و با توانایی کارکنان کمترین ارتباط را دارد.
کلید واژگان
سیستم مدیریت کیفیتعملکرد کارکنان
ایزو9001
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01




