تحلیل ریسک احتمالاتی برخورد شناورها با استفاده از دادههای AIS
(ندگان)پدیدآور
فیلم, سیاوشپناهی, روزبهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
آبراهههای شلوغ، مناطقی با تراکم ترافیکی بالا میباشند که تهدید بالقوهای برای برخورد محسوب میشوند. بنابراین، ارزیابی ریسک برای کشتیهای عبوری از این آبراههای باریک، کم عمق و شلوغ دارای اهمیت فراوانی میباشد. در این مطالعه، تحلیلی در مورد احتمال برخورد شناورها صورت گرفت. ابتدا، با بررسی آمار سوانح پیشین در ایران و مناطق دیگر، پدیدههای برخورد و به گل نشستن شناورها، به عنوان دو پدیده با بیشترین تکرار و خسارت شناسایی شدند. سپس دادههای یک ماه AIS در مورد خلیج فارس، به لحاظ پارامترهای خطر برخورد، ارزیابی کمّی و تحلیل شد. به این منظور خلیج فارس به چندین منطقه تقسیم، و تجزیه و تحلیل منطقهای جهت شناسایی مناطق خطرناک انجام شد و بر پایة آن، اولویتبندی اقدامات مرتبط با کاهش خطر برخورد صورت پذیرفت. در گام بعد، از دادههای سیستم AIS برای شبیهسازی ترافیک و بررسی موقعیت لحظهای شناورها استفاده شد. سپس برای هر شناور، یک دامنة ایمنی در نظر گرفته شد. به این صورت که با استفاده از مفهوم فازی، چندین حالت برای شاخص ایمنی سیستم محاسبه شد. پارامترهای خطر برخورد که در اینجا مورداستفاده قرار میگیرند شامل شاخص پراکندگی سرعت و ارزش خطر برخورد میباشند. در نهایت، با استفاده از الگوریتم شناسایی نقاط برخورد که در نرمافزار متلب پیادهسازی شده بود، این نقاط شناسایی شدند.
کلید واژگان
حملونقل دریاییریسک
ریسک برخورد
ایمنی
AIS
برخورد شناورها
آلودگی نفتی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
سازمان بنادرو دریانوردیسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه سازههای دریایی، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهراناستادیار، گروه سازههای دریایی، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران




