بررسی بازاریابی محصولات گلخانه ای در استان کرمان
(ندگان)پدیدآور
شفیعی, لادنپورجوپاری, زهرانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این تحقیق برای بررسی بازاررسانی محصولات گلخانه ای، تعیین حاشیه بازار و کارآیی بازاریابی و ارائه پیشنهاداتی در زمینه بهبود وضعیت موجود در شهرستان های زرند، بردسیر و سیرجان در استان کرمان در سال 84-1383 انجام شد. اطلاعات لازم برای تحقیق از طریق تکمیل پرسشنامه در سطح تولیدکننده، عمده فروش و خرده فروش براساس روش نمونه گیری سیستماتیک از 58 گلخانه دار، پنج عمده فروش و 20 خرده فروش تأمین شد. هزینه خدمات بازاررسانی محصولات گلخانه ای از 196 تا 620 ریال برای یک کیلوگرم محصول متفاوت بود. سود خالص عملیات بازاریابی تولیدکننده خیار گلخانه ای 375 و گوجه فرنگی 230 ریال و سود خالص بازاریابی خرده فروش خیار گلخانه ای 204 و گوجه فرنگی گلخانه ای 284 ریال برآورد شد. حاشیه بازاریابی عمده فروشی، خرده فروشی و کل به ترتیب برای خیار گلخانه ای 40، 60 و 100 و برای گوجه فرنگی گلخانه ای 70، 50 و 120 ریال و سهم تولیدکننده، عمده فروش و خرده فروش از قیمت پرداختی مصرف کننده برای خیار گلخانه ای به ترتیب 4/71، 2/17 و 4/11 درصد و برای گوجه فرنگی به ترتیب 4/74، 9/14 و 6/10 درصد بود. کارآیی بازاریابی در مسیر تولیدکننده، خرده فروش و مصرف کننده برای گوجه فرنگی بیشترین مقدار (1/85 درصد) و برای خیار کمترین (8/42 درصد) بود.
کلید واژگان
استان کرمانبازاریابی
حاشیه بازاریابی
کارایی
محصولات گلخانه ای
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2006-09-231385-07-01
ناشر
دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
مربی پژوهش، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کرمانکارشناس علوم اجتماعی، مرکز تحقیقا کشاورزی و منابع طبیعی کرمان




