تاثیر ویژگیهای بنگاه و صنعت بر شدت صادرات بنگاههای صنعتی ایران؛ رویکرد دادههای تابلویی پویا (GMM)
(ندگان)پدیدآور
شاه حسینی, سمیهآملی, زهراخلیلی, مریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در ادبیات اقتصاد بینالملل بر اهمیت و نقش صادرات در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی کشورها تاکید شده است. با رونق گرفتن تجارت، همه کشورهای دنیا تلاش میکنند تا با اتخاذ سیاستهای مناسب این موتور اقتصادی را فعال کنند. تجربه اقتصادهای نوظهور نشان داده است که کشورهایی که تجارت خود را در زمینه کالاهای صنعتی هدایت کردهاند، رشد اقتصادی سریعتری را تجربه کردهاند. بنابراین، توجه به صادرات در بخش صنعت از اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین بهمنظور دستیابی به توسعه صادرات ضرورت دارد عوامل موثر بر صادرات مورد مطالعه قرار گیرد. بر این اساس در این تحقیق تاثیر ویژگیهای بنگاه و صنعت بر شدت صادرات بنگاههای صنعتی ایران بررسی میشود. برای این منظور از دادههای مربوط به کارگاههای صنعتی 10 نفر کارکن و بالاتر طی دوره زمانی 1392-1386 استفاده شده است. نتایج تخمین الگو با بهکارگیری روش گشتاورهای تعمیمیافته (GMM) برای دادههای تابلویی پویا نشان میدهد که شدت تحقیق و توسعه، شدت سرمایه، بهرهوری نیروی کار در بنگاه و شدت صادرات صنعتی تاثیر مثبت و معنیداری بر شدت صادرات بنگاههای صنعتی دارد. در عین حال اندازهی بنگاهها، تمرکز صنعت و بهرهوری نیروی کار در صنعت تاثیر منفی و معنیدار بر شدت صادرات بنگاهها دارد.
کلید واژگان
بنگاههای صنعتی ایرانشدت تحقیق و توسعه
بهرهوری نیروی کار
شدت صادرات
شدت سرمایه
مدل دادههای تابلویی پویا
شماره نشریه
71تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba'i University
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائیدانشجوی دکتری اقتصاد، دانشگاه پیامنور
دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه پیام نور
شاپا
1735-210X2476-6453




