آثار تجارت الکترونیکی در ایران بر اشتغال و بهرهوری
(ندگان)پدیدآور
محمودزاده, محمودقویدل, صالحچاوشی, سیده فاظمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مقاله برآورد اثر تجارت الکترونیکی بر تولید ناخالص داخلی و اشتغال با استفاده از دادههای استانی در قالب مدل رگرسیون دادههای تلفییقی با دو روش اثرات ثابت و تصادفی است. برای این منظور از آمار سالهای ۱۳۹۲ تا 1۳۹۴ استفاده شده است. شواهد نشان میدهد در ایران 14 میلیون خریدار آنلاین و 17 هزار فروشگاه اینترنتی وجود دارد که نتیجه آن مبادله 2/4 درصد GDP و 11 درصد خردهفروشی به صورت الکترونیکی است. نتایج نشان میدهد تجارت الکترونیکی با تاکید بر B2C بهرهوری را افزایش داده است.کشش بهرهوری نسبت به تجارت الکترونیکی 006/0 تا 0108/0 برآورد میشود. به عبارت دیگر، یک درصد افزایش سهم تجارت الکترونیکی از تولید ناخالص داخلی، باعث افزایش 006/0 تا 0108/0 درصد تولید ناخالص داخلی سرانه هر استان میشود. تاثیر تجارت الکترونیکی بر اشتغال منفی، اما از نظر آماری غیرمعنادار است. با توجه به اثر مثبت تجارت الکترونیکی بر تولید سرانه و بیتاثیری آن بر نرخ بیکاری، چنین برداشت میشود که تجارت الکترونیکی بهبود بهرهوری نیروی کار را در پی داشته است.
کلید واژگان
تجارت الکترونیکیبهرهوری
اشتغال و دادههای تلفیقی
شماره نشریه
68تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba'i University
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه اقتصاد، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامیدانشیار گروه اقتصاد، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی
دانشجوی دکترای اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزکوه
شاپا
1735-210X2476-6453




