تحلیل رمان <i>آخرین انار دنیا</i> اثر بختیار علی: خوانشی ساختگرایانه از منظر لوسین گلدمن
(ندگان)پدیدآور
عبداللهیان, سمیهعبدی, هیوا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
جامعه به عنوان بنیادیترین عامل شکلدهندهی فرهنگ و ساختار اجتماعی، حامل تمامی ابعاد فرهنگ، سیاست، هنر و ادبیات است. جامعه و فراوردههای بشری در تقابلی همهجانبه در حال تولید و بازتولید هستند؛ بنابراین اجتماع، آن چهارچوب بنیادینی است که فعالیتها و کنشهای بشری را جهت میبخشد. هنر، به ویژه ادبیات، به مثابهی یکی از تولیدات بشری، برخلاف تصور پیشین که آن را تنها محصول ذوق و خلّاقیّت و دارای جنبهی تخیّلی صرف میپنداشتند، کاملاً در احاطهی امر اجتماعی قرار دارد؛ برای تحلیل ادبیات باید دست به دامن نظریههای اجتماعی شویم و ادبیات را در داخل چهارچوب اجتماع بررسی کنیم. آنچه که داعیهدار این موضوع است، جامعهشناسی ادبیات تلقی میشود. پژوهشگران معتقدند عرصهی جامعهشناسی ادبیات هر قصه و اثر ادبی دیگر، وقایع زمانهی خود را بازگو میکند. هدف این مقاله بررسی ساختارهای ذهنی و زیباییشناختی سازندهی آگاهی جمعی موجود در رمان آخرین انار دنیا با تمرکز بر ساختگرایی تکوینی لوسین گلدمن بوده است. در این شیوه، محتوای اثر ادبی و رابطهی آن را با جامعهای بررسی میکند که اثر در آن خلق شده است و به جای توصیف محتوای اثر ادبی به بررسی محتوا و رابطهی آن با جهاننگری در یک دوران خاص میپردازد. نتایج پژوهش نشان میدهد که در این رمان با سه دوره از تاریخ سیاسی-اجتماعی کردستان روبهرو هستیم. ادبیات خلق شده از نظر جان و صورت توأمان شده با شخصیتهایی که هر کدام نمایندهی دورههای خاص از تاریخ سیاسی-اجتماعی کردستان هستند. کردستان قبل از انتفاضه و بعد از انتفاضه که در آن جنگ داخلی روی میدهد و عارضهها و پیامدهای سیاسی و اجتماعی بعد از شکلگیری ایدههای سیاسی کردها.
کلید واژگان
جامعه شناسی ادبیاتساخت گرایی تکوینی
لوسین گلدمن
<i>آخرین انار دنیا</i>
بختیار علی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
پژوهشکده کردستانشناسی دانشگاه کردستانKurdistan Studies Institute, University of Kurdistan
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد ادبیات روایی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایراندبیر آموزش و پرورش، سنندج، ایران
شاپا
2645-36572717-0039



