دوره 4, شماره 2
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
تفاوت کاربرد مقولههای زبانی و توزیع آنها در جمله در دانش-آموزان بینا و نابینا
(دانشگاه تهرانUniversity Tehran, 2014-02-20)لانگاکر ضمن زیر سؤال بردن
-
بررسی ساختواژی و معناشناختی پسوند کوچک ساز «چه»در زبان فارسی
(دانشگاه تهرانUniversity Tehran, 2014-02-20)کوچک سازی فرآیندی است که از رهگذر ...
-
بازشناسی واژههای مشتق در ذهن گویشوران زبان فارسی از منظر روانشناسی زبان و کاربرد آن در واژه گزینی
(دانشگاه تهرانUniversity Tehran, 2014-02-20)یکی از پرسشهای اساسی در حوزه دسترسی واژگانی و چگونگی بازشناسی واژهها در واژگان ذهنی، این است که سخنگوی زبان هنگام مواجهه با ...
-
فرایند حرکت تکواژ به دلایل صرفی- واجی: بررسی نمونهای در کردی کلهری
(دانشگاه تهرانUniversity Tehran, 2014-02-20)در طبقهبندی ینسن (1990) از فرایندهای صرفی- واجی در زبانهای مختلف، شاید کمترین بسامد وقوع این فرایندها در میان زبانها، مربوط به فرایند حرکت تکواژ به دلیل ملاحظات صرفی- واجی است که باعث ...
-
نظریۀ ارجاع مستقیم و مسئلۀ جایگزینی اسامی خاص هممرجع در جملههای نگرش گزارهای
(دانشگاه تهرانUniversity Tehran, 2014-02-20)نظریۀ ارجاع مستقیم در باب اسامی خاص، متعاقب ناکارآمدی نظریههای توصیفی در تبیین ارجاع اسامی خاص ...
-
بررسی تبدیل واکۀ /u/ به [i] در گویش لری سیلاخوری در چارچوب نظریۀ بهینگی
(دانشگاه تهرانUniversity Tehran, 2014-02-20)تبدیل واکۀگرد و پسین /u/ به واکۀ گسترده و پیشین
-
طبقهبندی افعال زبان فارسی بر اساس ساخت رویدادی و نمودی
(دانشگاه تهرانUniversity Tehran, 2014-02-20)ارتباط بین فعل و موضوعهای آن از مسائل بحثبرانگیز است. در این زمینه نظریههایی مطرح شده است و همگی در پی یافتن پاسخ این مسئله
-
پارهجملهها در زبان فارسی
(دانشگاه تهرانUniversity Tehran, 2014-02-20)این مقاله نشان میدهد که پارهجملههای زبان فارسی از طریق حرکت غیرموضوع باقیمانده و متعاقب آن حذف گروه زمان مشتق میشوند. شواهدی مانند تطبیق حالت، تأثیرات نظریۀ مرجعگزینی، و دامنه و ضمایر ...



