نگاشت میمتیک و تبارشناسی فرهنگ سازمانی گوگل
(ندگان)پدیدآور
فشارکی, فرزاددهقانان, حامدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نگاشت میمتیک روشی برای کشف میمها و دستهبندی آنان در قالب یک مدل چندسطحی است. میم به معنای یک عنصر فرهنگی تکثیرپذیر است که با الهام از مفهوم ژن در زیستشناسی تکاملی ابداع شده است. ابتدا، به کمک نگاشت میمتیک، توصیفی جامع از فرهنگ فعلی گوگل به دست آمد. با کدگذاری متون کتابها، مقالات، مصاحبهها، مستندها، و منابع آنلاین در باب گوگل ۱۳۴ میم استخراج و به ۴۰ میمکول (واحدی بزرگتر، شامل چند میم همخانواده) تقلیل داده شد. میمکولها در شش سطح قرار گرفتند؛ شامل مفروضات بنیادین، ارزشها، هنجارها، جلوههای بیرونی، رویههای کاری، رویههای منابع انسانی. سپس، با هدف درک چگونگی شکلگیری فرهنگ گوگل در سیر تاریخ، از روش تبارشناسی بهره گرفته شد. در این شیوه با تشخیص پدر هر میم (فرهنگی که از آن اقتباس شده) یک نمودار شجرهنامهای از تبار فرهنگ سازمان ترسیم میشود. تا کنون ۸۵ فرهنگ تأثیرگذار بر گوگل از یونان و هند شناسایی شدهاند. پژوهشگران در پژوهش حاضر توانستند مفهوم تئوریک میم را عملیاتیسازی کنند و در یک تحقیق تجربی به کار گیرند. نگاشت میمتیک ابزاری قدرتمند در دست مدیران و مشاوران و پژوهشگران سازمانی، به منظور واکاوی پدیدة فرهنگ و تغییر آن، است. مهندسی میمتیک با تشخیص میم معیوب میتواند برای اصلاح آن اقدام کند.
کلید واژگان
تبارشناسیفرهنگ سازمانی
گوگل
میم
نگاشت میمتیک
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2020-09-221399-07-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترا، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایراندانشیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
شاپا
2423-69422423-6934




