طراحی و آزمون الگویی از نقش میانجی جهت گیری هدف یادگیری در سه سطح فردی، تیمی و سازمانی در رابطة بین رهبری تحولی و عملکرد انطباقی کارکنان یک سازمان خدماتی
(ندگان)پدیدآور
نعامی, عبدالزهراشمسی, مرجانخواجه, نجمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این تحقیق بررسی نقش میانجی جهتگیری هدف یادگیری در سطوح فردی، تیمی و سازمانی در تبیین اثر رهبری تحولی بر عملکرد انطباقی بود. جامعة آماری تحقیق حاضر همة کارمندان یک سازمان خدماتی بودند. الگوی پیشنهادی در نمونهای 175 نفری از کارکنان که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند، آزمون شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. برای ارزیابی الگوی پیشنهادی و آزمون اثرهای واسطهای تحلیل معادلات ساختاری و روش بوتاستراپ بهکار گرفته شد. یافتهها نشان داد الگوی پیشنهادی با دادههای تطابق و برازش واقعی داشتند. علاوه بر آن نتایج نشان داد جهتگیری فردی و سازمانی میانجیهای مناسبی در تبیین تأثیر رهبری تحولی بر عملکرد انطباقی محسوب میشوند. بر این اساس سازمانها باید شرایطی را برای تشویق رهبری تحولی و جهتگیری هدف یادگیری در سطوح مختلف سازمانی فراهم کنند.
کلید واژگان
رهبری تحولیجهت گیری هدف یادگیری
عملکرد انطباقی
مدیریت منابع انسانی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-06-211395-04-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران ، اهواز ، ایرانکارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران ، اهواز، ایران
کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران ، اهواز، ایران
شاپا
2423-69422423-6934




