بررسی عوامل محرک خلاقیت سازمانی بر اساس ادراک دانشگاهیان (مورد مطالعه: دانشگاه خلیج فارس)
(ندگان)پدیدآور
شاهبندرزاده, حمیدکریمی, سمیرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سازمانهای امروزی بهویژه دانشگاهها و مؤسسات آموزشی، با محیطهای بهسرعت در حال تغییر روبهرو هستند و باید بهطور مستمر نوآور باشند تا بتوانند در صحنة رقابت باقی بمانند و این فقط با ایجاد نظرها و پاسخهای قوی ناشی از فرایند خلاقیت سازمانی ممکن است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل محرک خلاقیت سازمانی در دانشگاه خلیج فارس انجام گرفته است. بدین منظور، موضوع پژوهشی در قالب بررسی متون نظری خلاقیت در سازمان بررسی شد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوة گردآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع همبستگی است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامة محققساخته بوده است که بین دانشگاهیان دانشگاه خلیج فارس توزیع شد. برای تعیین پایایی ضریب آلفای کرونباخ محاسبهشده و دادههای جمعآوریشده با تحلیل مسیر و تحلیل رگرسیون خطی تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد مدل مفهومی پژوهش دربردارندة چهار بعد اصلی خلاقیت سازمانی، عوامل فردی، گروهی و سازمانی است. همچنین، نتایج نشان داد عوامل فردی و عوامل سازمانی بهطور مستقیم، و عوامل گروهی بهطور مستقیم و غیرمستقیم بر خلاقیت سازمانی تأثیر میگذارند.
کلید واژگان
خلاقیت سازمانیعوامل سازمانی
عوامل فردی
عوامل گروهی
فرهنگ سازمانی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-06-211395-04-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایرانکارشناس رشد، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
شاپا
2423-69422423-6934




