بررسی تأثیر پیاده سازی استراتژی های رقابتی پورتر در پاسخگویی به نیاز بازارمحوری مشتریان شرکت پتروشیمی
(ندگان)پدیدآور
وظیفه دوست, حسینحاجلو, محمد حسیننظرپور, فریدهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه، با توجه به خصوصیسازی سازمانها و در شرایط رقابتی روزافزون در زمینة افزایش فروش و اندازة سهم بازار، آنچه بیش از همه در فرآیند برنامهریزی بازار و بازاریابی اهیمت دارد، بهکارگیری استراتژیهای رقابتی است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر استراتژیهای رقابتی پورتر(رهبری هزینه، تمرکز و تمایز) در پاسخگویی به نیاز بازارمحوری مشتریان محصولات پلی اتیلن پتروشیمی است. این تحقیق از نوع کاربردی و توصیفی/ پیمایشی است. جامعة آماری تحقیق، کلیة مدیران فعال در بخش پتروشیمی است که در تولید محصولپلی اتیلنفعالیت دارند. تعداد کل این افراد 70 نفر است. برای دستیابی به اطلاعات و دادهها، از ابزار پرسشنامه و همچنین مصاحبه با گروهی از کارشناسان و متخصصان، استفاده شد. برای بررسی نرمال بودن توزیع دادهها از آزمون کولموگروف اسمیرنف استفاده شد و برای آزمون فرضیهها، آزمونهای تی استیودنت و فریدمن اجرا شد. نتایج حاکی از آن است که هر یک از استراتژیهای پورتردر پاسخگویی به نیاز بازارمحوری مشتریان محصولات پلی اتیلن تأثیر مثبت دارند و تأثیر استراتژی رهبری در هزینه از اولویت بالاتری برخوردار است.
کلید واژگان
استراتژی های رقابتی پورتراستراتژی تمایز
استراتژی تمرکز
استراتژی رهبری در هزینه
بازارمحوری
صنعت پتروشیمی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2013-09-231392-07-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مدیریت اجرائی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران و استاد مدعو دانشگاه آزاد واحد الکترونیکیاستادیار گروه علوم انسانی دانشگاه جامع علمی کاربردی تهران
کارشناس ارشد رشته مدیریت اجرائی، گرایش استراتژیک واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی
شاپا
2423-69422423-6934




