ارتقای پارادایم تفسیری در نظریه سازمان: تأمّلی بر رویکرد داستانسرایی سازمانی
(ندگان)پدیدآور
داناییفرد, حسنشکاری, حمیدهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از پارادایمهای اصلی در نگاه بورل و مورگان پارادایم تفسیری است. پارادایم تفسیری برعکس پارادایم کارکردگرایی که در پی علت کاوی است به معنا کاوی میاندیشد. این پارادایم سازمان را وبی از معانی (فرهنگ) میداند و هنر مدیر را فهم معانی سازمانی تصور میکند. داستانها یکی از عناصر اصلی وب سازمانی هستند. داستانها معانی را انتقال و مبادلات اجتماعی سازمانی را شکل داده، بازسازی کرده و آن را تسهیل میکنند. در این مقاله رویکرد داستانسرایی به عنوان یکی از رویکردهای تولید دانش در پارادایم تفسیری موشکافی میشود. با بحث از خاستگاه شکلگیری آن، چرایی و اهمیت داستانسرایی، کارکردها و مزایای آن مورد تحلیل قرار خواهد گرفت.
کلید واژگان
پارادایم تفسیریداستان سازمانی
داستانسرایی
دانش سازمانی.
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2010-07-231389-05-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرسعضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور مرکز تفت
شاپا
2423-69422423-6934




