رابطۀ عدالت آموزشی ادراکشده با عملکرد تحصیلی دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
دیبایی صابر, محسنمیرعرب رضی, رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
عدالت آموزشی اصطلاحی است برای توصیف نقش عدالت که به طور مستقیم با تعاملات کلاس درس ارتباط دارد. در پژوهش حاضر رابطة عدالت آموزشی ادراکشده با عملکرد تحصیلی دانشجویان بررسی شد. پس از بررسی پیشینه و مبانی نظری موضوع مشخص شد عدالت سازمانی دارای سه بعد (عدالت توزیعی، عدالت رویهای، عدالت مراودهای) است. از این سه نوع عدالت به منظور بررسی عدالت آموزشی بهرهبرداری شد. نوع تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی ـ پیمایشی بود و برای جمعآوری اطلاعات یک پرسشنامه طراحی شد که مقدار آلفای کرونباخ آن 82/0 به دست آمد. جامعة آماری تحقیق شامل دانشجویان رشتههای علوم تربیتی دانشگاه مازندران به تعداد 110 نفر بود و بر اساس جدول مورگان 85 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از تکنیک آماری رگرسیون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد عدالت توزیعی با میانگین 14/4، عدالت رویهای با میانگین 66/3، و عدالت مراودهای با میانگین 85/3 پیشبینیکنندة عملکرد آموزشی دانشجویان هستند. r محاسبهشده در سطح 05/0≥p مبین رابطة معنادار و مثبت بین عدالت آموزشی و ابعاد آن با عملکرد تحصیلی دانشجویان است.
کلید واژگان
عدالت توزیعیعدالت رویهای
عدالت مراودهای
عملکرد تحصیلی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی دانشکدة علوم انسانی دانشگاه شاهد، تهران، ایراناستادیار گروه علوم تربیتی دانشکدة علوم انسانی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
شاپا
2423-69422423-6934




