پیشبینی رفتار شهروندی سازمانی معلمان بر اساس هوش فرهنگی و مدیریت تعارض
(ندگان)پدیدآور
میرعرب رضی, رضادیبایی صابر, محسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این تحقیق پیشبینی رفتار شهروندی سازمانی معلمان بر اساس هوش فرهنگی و مدیریت تعارض است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است. جامعة نمونه 186 نفر از معلمان شهرستان آزادشهر است که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. از پرسشنامههای هوش فرهنگی آنگ و همکاران، مدیریت تعارض رابینز، و رفتار شهروندی سازمانی پادساکف و همکارانش استفاده شد. پایایی ابزارها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد و بهترتیب 86/0، 85/0، و 89/0 محاسبه شد. از آزمون ضریب همبستگی و رگرسیون استفاده شد. بر اساس نتایج تحقیق، بین هوش راهبردی، هوش دانشی، هوش انگیزشی، هوش رفتاری، و مدیریت تعارض رابطة معنیداری وجود دارد که از بین متغیرها، هوش رفتاری در مجموع بیشترین تأثیر را در پیشبینی رفتار شهروندی سازمانی معلمان دارد و از قدرت پیشبینیکنندگی بسیار زیادی برخوردار است. به منظور مدیریت بهتر تعارضهای موجود در محیط کار، باید هوش فرهنگی معلمان را تقویت کرد. بر اساس نتایج این تحقیق، میتوان در دورههای تربیت معلم و ضمن خدمت دربارة هوش معلمی از منظر رفتار شهروندی سازمانی بحث کرد.
کلید واژگان
رفتار شهروندی سازمانیمدیریت تعارض
هوش فرهنگی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه مازندران، ایراناستادیار گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
شاپا
2423-69422423-6934




