طراحی و اعتبار یابی پرسش نامه فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش (EOCQ)(مورد مطالعه: آموزش و پرورش شهر بیرجند)
(ندگان)پدیدآور
قدسیان, نرگساسدی یونسی, محمد رضاپور شافعی, هادیاسدالهی, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر به منظور طراحی پرسشنامة فرهنگ سازمانی سازمانهای آموزشی و سنجش اعتبار و پایایی آن انجام گرفت. پرسشنامة اولیه با مطالعات نظری و براساس الگوی فرهنگ سازمانهای آموزشی (EOCM)، که حاصل پژوهشی کیفی توسط پژوهشگر بوده است، با 66 گویه طراحی شد. در اجرای آزمایشی 5 گویه به دلایلی از جمله کمبودن ضریب همبستگی (قطع 2/0) حذف شد. در مرحلة نهایی، پرسشنامه با 61 گویه در جامعة آماری شامل 189 نفر کارکنان آموزشوپرورش استان خراسان جنوبی اجرا شد. مقدار 798/0 KMO= و معناداربودن آزمون بارتلت 0001/0 P= نشاندهندة توجیهپذیربودن اجرای تحلیل عاملی در این مطالعه بود. پایایی پرسشنامه با محاسبة آلفای کرونباخ با نرمافزارSPSS و نیکویی برازش ساختار پرسشنامه و زیرمؤلفه های آن به روش محاسبة ضرایب تحلیل عاملی تأییدی و با نرمافزار Amos18 انجام گرفت. در مرحلة نهایی ضرایب همبستگی گویه ها و ضرایب عاملی، معیارِ حذف گویه های نامناسب قرار گرفت. 5 گویه با ضریب همبستگی کمتر از 4/0 و 2 گویه بهدلیل کاهشیافتن تعداد گویه ها در شاخص و عدم کفایت برای تحلیل عوامل حذف شدند. یافته های مطالعة حاضر نشان داد پرسشنامه با 54 گویه با آلفای کرونباخ 97/0 پایایی خوبی دارد و تحلیل عاملی تأییدی نیز نشاندهندة برازش خوب ساختار پرسشنامه و الگوی نهایی (895/0GFI= و 098/0 RMSEA=) بود.
کلید واژگان
فرهنگ سازمانی آموزشوپرورشپرسشنامة فرهنگ سازمانی آموزشوپرورش
آسیب شناسی مدیریت فرهنگ سازمانی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران. استادیار، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
دانشیار، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
کارشناس ارشد، مدیریت آموزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
شاپا
2423-69422423-6934




