اثر ابعاد فرهنگ سازمانی بر میزان نوآوری سازمانی در شرکت های تجاری کشاورزی (مورد مطالعه: استان زنجان)
(ندگان)پدیدآور
رضائی, روح الهمغانلو, فاطمهقهرمانی, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده هدف این تحقیق توصیفی- همبستگی بررسی تأثیر ابعاد فرهنگ سازمانی بر میزان نوآوری سازمانی در شرکتهای تجاری کشاورزی بود. جامعة آماری این تحقیق را 280 نفر از کارشناسان شرکتهای تجاری کشاورزی در استان زنجان تشکیل دادند که براساس جدول کرجسی و مورگان، نمونهای 200 نفری از آنان با روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شد. برای گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد بهکار گرفته شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر پانلی از متخصصان تأیید شد و روایی سازه و پایایی ترکیبی ابزار تحقیق نیز از طریق بررسی مدل اندازه گیری و پس از انجامدادن اصلاحات لازم بهدست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها روش چندمتغیرة مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. براساس نتایج، فرضیه های تحقیق تأیید و نشان داده شد چهار بعد فرهنگ سازمانی شامل درگیرشدن در کار، سازگاری، رسالت و انطباق پذیری اثر مثبت و معناداری بر متغیر وابستة نوآوری سازمانی در شرکت های تجاری کشاورزی استان زنجان میگذارند. با توجه به یافته های پژوهش، میتوان نتیجه گرفت بهبود فرهنگ سازمانی و ابعاد آن بهطور مستقیم به تقویت و توسعة نوآوری سازمانی در شرکتهای تجاری کشاورزی منجر میشود.
کلید واژگان
ابعاد فرهنگ سازمانیشرکت های تجاری کشاورزی
نوآوری سازمانی
آسیب شناسی مدیریت فرهنگ سازمانی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار، دانشکدة کشاورزی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایرانکارشناس ارشد، دانشکدة کشاورزی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
مدیر، سازمان جهاد کشاورزی زنجان، زنجان، ایران
شاپا
2423-69422423-6934




