هوش فرهنگی و رابطة آن با انگیزة توفیقطلبی مدیران شرکت مخابرات استان خراسان رضوی
(ندگان)پدیدآور
زارع, جوادربیعی, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مدیران مناسب سازمانهای امروزی، مدیرانی هستند که علاوه بر برخورداربودن از مهارتهای فردی و تکنیکی بالا، از هوش فرهنگی و عاطفی مناسبی نیز برخوردار باشند، بنابراین، هدف این تحقیق، مطالعة رابطة هوش فرهنگی با انگیزة توفیقطلبی مدیران در شرکت مخابرات استان خراسان رضوی است. تحقیق حاضر با توجه به هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا، توصیفی– همبستگی است. جامعة آماری کارکنان شرکت مخابرات منطقة استان خراسان رضوی بود و نمونهای به حجم 60 نفر براساس فرمول کوکران و با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. دو پرسشنامه برای سنجش هوش فرهنگی و ویژگی توفیقطلبی بهکار گرفته شد. با اجرای آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه فرضیههای تحقیق آزمون شد. یافتهها نشان داد، میان الگوی چهارعاملی هوش فرهنگی (شامل هوش شناختی، هوش فراشناختی، هوش انگیزشی و هوش رفتاری) و انگیزة توفیقطلبی مدیران رابطه وجود دارد. همچنین، از میان چهار بعد هوش فرهنگی، ابعاد رفتاری و انگیزشی در سطح تشخیص 05/0 با توفیقطلبی رابطة علی نشان دادند. نتایج این تحقیق میتواند در شناسایی ویژگیهای مورد نیاز برای افرادی که در تعاملهای چندفرهنگی درگیرند، بهکار گرفته شود و ایدة جدیدی برای مطالعههای دانشگاهی و تجربههای عملی در حوزة فرهنگ مطرح کند.
کلید واژگان
انگیزة توفیقطلبیهوش انگیزشی
هوش رفتاری
هوش شناختی
هوش فراشناختی
هوش فرهنگی
آسیب شناسی مدیریت فرهنگ سازمانی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
مدرس، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، سبزوار، ایراندانشیار، گروه مدیریت و رسانه، دانشگاه پیام نور ری، تهران، ایران
شاپا
2423-69422423-6934




