بررسی رابطة آموزههای اسلامی قابل ادراک با متغیرهای اثربخشی پیام تبلیغاتی در حوزة تبلیغ کالاهای مصرفی
(ندگان)پدیدآور
حسینی امیری, سیدمحمودحسینی, میرزا حسنکریمی, اوژنرحمانی, زین العابدین رحمانینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
استراتژیهای جذابیت پیام تبلیغاتی منعکسکنندة واکنشهای مشتری و در نهایت اثربخشی پیام تبلیغاتی است که بهطور بالقوه قصد خرید را افزایش میدهد و نگرشهای در حال تغییر مخاطبان آگهی را بهبود میبخشد. از طرفی، قرآن کریم آگهی و تبلیغات را ممنوع نمیکند، در حقیقت باید تبلیغات را برای ترویج باورها و شعائر اسلامی بهکار گرفت. در این تحقیق، بهکارگیری آموزههای اسلامی قابل ادراک در محتوای پیام تبلیغاتی کالاهای مصرفی و تأثیرگذاری آن بر مخاطبان آگهی از دیدگاه رؤسای کانونهای تبلیغاتی بررسی شده است. ابزار پژوهش پرسشنامه است. برای اجرای تحقیق 305 نفر از رؤسای کانونهای تبلیغاتی سراسر کشور با روش نمونهگیری تصادفی نظاممند انتخاب شدند. نتایج مدل معادلات ساختاری پژوهش نشان داد آموزههای اسلامی قابل ادراک تأثیر مثبت و معنادار بر احساس مثبت پاسخگویان ، و تأثیر غیرمستقیم و معنادار بر قصد خرید آنان میگذارد. ضمن اینکه نگرش نسبت به آگهی به عنوان مهمترین و تأثیرگذارترین متغیر میانجی بر رابطة علی متغیرهای برونزا و درونزای مدل اثربخشی پیام تبلیغاتی حاوی آموزههای اسلامی قابل ادراک محسوب میشود.
کلید واژگان
آموزههای اسلامی قابل ادراکاثربخشی پیام تبلیغاتی
قصد خرید
مدیریت فرهنگ سازمانی و مدیریت اسلامی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار بخش مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایراناستاد، بخش مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
استادیار، بخش مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
استادیار، بخش مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
شاپا
2423-69422423-6934




