الگوی فرهنگ سازمانی سازمانهای آموزشی(EOCM) (مورد مطالعه آموزش و پرورش شهر بیرجند)
(ندگان)پدیدآور
قدسیان, نرگسدرانی, کمالپورشافعی, هادیاسدی یونسی, محمدرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین مؤلفههای فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش بودهاست. این تحقیق از نوع زمینهیابی بوده که در آن از رویکرد استقرایی و روش کیفی نظریهپردازی داده بنیادِ چندگانه، با استفاده از مصاحبهی مسئلهمحور با کاربرد الگوی شاین برای سنجش فرهنگ، استفاده گردیدهاست. پس از تحلیل دادهها، الگوی فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش در سه بُعدِ «انطباق بیرونی» با چهار شاخص یادگیریِ سازمانی، مشتریمداری، چشمانداز، و پیشرو و فعّال؛ «هماهنگی درونی» با چهار شاخص دانشگرایی، مشارکتقانونمند، ارزشهای محوری، نگاه سرمایهای به انسان و «روابط انسانی» با چهار شاخص کرامت ذاتی و اکتسابی، انگیزه، منافع ملی، رشد و تعالی؛ با مرکزیّت آموزههای دینی، «حیات طیّبه» طراحیگردید. برای تأیید اینکه یافتهها مستخرج از دادههاست، ضمن استفاده مبادی متعدد تولید دادهها، در مراحلِ کدگذاری، یافتهها به مصاحبهشوندگان بازخورد دادهشده و عکسالعمل و نظرات آنان لحاظ گردیدهاست. قابلیّت فهم و مفیدبودنِ یافتهها از نظر خبرگان و اساتید دانشگاه تأییدگردیده.لذا الگوی ارائهشده از اتکاپذیری لازم برخورداراست.
کلید واژگان
فرهنگ سازمانیآموزش و پرورش
الگوی فرهنگ سازمانی ادگار شاین
آسیب شناسی مدیریت فرهنگ سازمانی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-07-231394-05-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشجو دوره دکتری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم ، ایراندانشیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
استادیار ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
استادیار ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
شاپا
2423-69422423-6934




