بررسی تأثیر مشتریمداری بر عملکرد صادراتی شرکتهای صادرکننده لوازم منزل با در نظر گرفتن تأثیر اعتماد، ارتباطات و تعهد رفتاری به کمک روش بیزی
(ندگان)پدیدآور
خانمحمدی, فاطمهخون سیاوش, محسنعبدالوند, محمد علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهشهای انجام شده در حوزه عملکرد صادراتی نشان میدهد که مطالعات در خصوص عملکرد صادراتی، دامنه وسیعی از عوامل مؤثر بر فعالیت و موفقیت صادراتی شرکتها را نمایان میسازد. از طرف دیگر، ماهیت مشتریمداری متشکل از مجموعهای از تواناییها است که به آسانی قابل تقلید نبوده و میتواند برای مؤسسه در دراز مدت یک مزیت رقابتی ویژه ایجاد نماید. لذا، هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر مشتریمداری بر عملکرد صادراتی شرکتهای صادرکننده لوازم منزل با در نظر گرفتن تأثیر متغیرهای تعدیلگر اعتماد، ارتباطات و تعهد رفتاری است. در این رابطه، پرسشنامهای با 38 سؤال برای تمامی شرکتهای شناسایی شده ارسال گردید. در این پژوهش، با توجه به نرمال نبودن دادهها و حجم کوچک نمونه (کوچکتر از 200) از روش تحلیل ساختاری بیزی استفاده شده است و روش برآورد پارامترها در ساختار، روش حداقل مربعات خطای تعمیم یافته میباشد. نتایج تجزیه و تحلیل 146 پرسشنامه به دست آمده با استفاده از روش تحلیل ساختاری بیزی نشان داد هر سه متغیر اعتماد، ارتباطات و تعهد رفتاری بر رابطه بین مشتریمداری و عملکرد صادراتی تأثیرگذار هستند. در پایان پیشنهادهایی برای تحقق مشتریمداری و دستیابی به عملکرد بهتر با استفاده از این سه متغیر ارائه شده است.
کلید واژگان
ارتباطاتاعتماد
تعهدرفتاری
روش تحلیل ساختاری بیزی
عملکرد صادراتی
مشتریمداری
شماره نشریه
45تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتسازمان پدید آورنده
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراناستادیار، گروه آمار، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
استادیار، گروه مدیریت بازگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
شاپا
1735-949X2008-255X




