بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت ارتباط مشتری در خلق ارزش برند و قصد خرید آنلاین (مورد مطالعه: مشتریان فروشگاههای اینترنتی شهر تهران)
(ندگان)پدیدآور
خادمی, علی اکبرفرازنده, هانیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کیفیت ارتباط مشتری و خلق ارزش برند از مهمترین مباحث در حوزه تجارت الکترونیک و خرید آنلاین است. هدف از این پژوهش در واقع بررسی میزان تأثیر منابع اصلی کیفیت ارتباط مشتری (ویژگیهای مصرفکننده، ویژگیهای شرکتها، زیرساختهای اجتماعی شرکت، تعاملات) بر کیفیت ارتباط مشتری (اعتماد، تعهد، رضایت) از طریق خلق ارزش برند و قصد خرید آنلاین در میان مشتریان فروشگاههای اینترنتی شهر تهران است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و بر اساس روش گردآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مشتریان فروشگاههای اینترنتی شهر تهران است. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان و فرمول کوکران برای جامعه نامحدود معادل 384 نفر به دست آمده است. روایی پرسشنامه به تأیید خبرگان رسیده و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تأیید شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری، تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزارهای اس پی اس اس و آموس استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که ویژگیهای مصرفکننده، ویژگیهای شرکتها، زیرساختهای اجتماعی شرکت بر کیفیت ارتباط مشتری (اعتماد، تعهد، رضایت) تأثیری معنادار ندارد، اما تعاملات بر کیفیت ارتباط مشتری (اعتماد، تعهد، رضایت) تأثیر معنادار دارد. کیفیت ارتباط مشتری (اعتماد، تعهد، رضایت) بر خلق ارزش برند تأثیر معنادار دارد و خلق ارزش برند بر قصد خرید آنلاین نیز تأثیر معنادار دارد. بررسی تأثیرکیفیت ارتباط مشتری (اعتماد، تعهد، رضایت) از طریق خلق ارزش برند در فروشگاههای اینترنتی شهر تهران باعث وفاداری مشتریان به برند محصولات، افزایش خرید اینترنتی، صرفهجویی در زمان و هزینه و در نهایت رشد تجارت الکترونیکی است.
کلید واژگان
اعتمادتعهد
رضایت
خلق ارزش برند
قصد خرید آنلاین
کیفیت ارتباط مشتری
شماره نشریه
44تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتسازمان پدید آورنده
استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، کرج، ایرانکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، کرج، ایران
شاپا
1735-949X2008-255X




