مطالعه تجربی تأثیر استرس بر خرید وسواسی با نقش تعدیلگر جنسیت
(ندگان)پدیدآور
حیدرزاده, کامبیزنجفی, کبریسلیمانی, نسریننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فلسفه بازاریابی تمرکز بر نیازها و خواستههای مشتریان است. خرید وسواسی نوعی از خرید اجباری است که فراوانی آن در جوامع مختلف کم نیست. این نوع رفتار پیامد بیثباتی هیجانی و عوامل روانشناختی است که باید در بازاریابی مورد توجه قرار گیرد. بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی تأثیر استرس بر خرید وسواسی با نقش تعدیلگر جنسیت با طرح عاملی 2×2 و بر اساس سناریوی متنی انجام گرفته است. پژوهش در جامعه آماری دانشجویان و با مشارکت 240 نفر از دانشجویان زن و مرد بررسی شده است. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه مبتنی بر سناریو و با تحلیل واریانس دو طرفه و رگرسیون فرایندی تجزیه و تحلیل شده است. نتایج نشان میدهد گرایش به خرید وسواسی در موقعیت استرسزا به صورت معنادار بیشتر از موقعیت فاقد استرس است و گرایش به خرید وسواسی در زنان به صورت معنادار بیشتر از مردان است. همچنین نتایج بیانگر این است که جنسیت رابطه بین استرس و خرید وسواسی را تعدیل میکند. چنانچه زنان در موقعیت استرس زا قرار گیرند، خرید وسواسی افزایش مییابد در حالیکه خرید وسواسی مردان در چنین موقعیتی کاهش مییابد.
کلید واژگان
استرسجنسیت
خرید وسواسی
شماره نشریه
35تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتسازمان پدید آورنده
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراندانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کارشناسیارشد مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
شاپا
1735-949X2008-255X




