مطالعه تأثیر قابلیتهای بازاریابی بر مزیت رقابتی و عملکرد تجاری شرکتهای بیمه (مطالعه تطبیقی بیمههای تأمین اجتماعی و خدمات درمانی)
(ندگان)پدیدآور
جعفرپور, محمودنبی زاده مامانی, النازدهقان چاچکامی, محدثهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به نیاز شدید مؤسسات بیمهگذار به کسب مزیت رقابتی، پژوهش حاضر در پی بررسی رابطه بین قابلیتهای بازاریابی و مزیت رقابتی با عملکرد سازمانی بوده است. پژوهش از نظر ماهیت و هدف، کاربردی؛ از نظر نوع دادههای گردآوری شده، کمّی و برحسب نتیجه، تبیینی است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان شعب بیمههای تأمین اجتماعی و خدمات درمانی استان قم و روش نمونهگیری، تصادفی ساده بوده است. به منظور بررسی برازش مدلهای اندازهگیری از شاخصهای آلفای کرونباخ، CR و AVE استفاده شد. برای تعیین برازش مدل ساختاری نیز از ضرایب معناداری Z و معیار استفاده شد. در این پژوهش سه فرضیه مورد آزمون قرار گرفت که هر یک به کمک ضرایب مسیر و ضرایب معناداری Z از طریق نرمافزارهای PLS و SPSSآزمون شدند. نتایج آزمونها حاکی از آن بود که متغیرهای مدل در نمونه مورد بررسی در شعب خدمات درمانی با مقادیر بالاتری نسبت به تأمین اجتماعی به هم مرتبطاند. از اینرو چنین نتیجه حاصل شد که سرمایهگذاری در شناسایی و به کارگیری این قابلیتها در این سازمان نسبت به تأمین اجتماعی نتیجه مطلوبتری در پی خواهد داشت.
کلید واژگان
قابلیتهای بازاریابیمزیت رقابتی
تمرکز
تمایز
رهبری هزینه
عملکرد
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتسازمان پدید آورنده
دکتری، دانشکده مدیریت وحسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانکارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران ،قم، ایران
کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران ،قم ، ایران
شاپا
1735-949X2008-255X




