شناسایی عوامل تاثیرگذار برپذیرش خدمات دولت الکترونیک از دیدگاه شهروندان (مورد پژوهی: دفاتر پیشخوان دولت در شهر تهران)
(ندگان)پدیدآور
حقیقی نسب, منیژهقاسمی, سمیراترکمان, مهدیقاسمی, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این تحقیق به شناسایی عوامل تاثیرگذار بر پذیرش خدمات دولت الکترونیک از دیدگاه شهروندان در دفاتر پیشخوان دولت در شهر تهران پرداخته شده است. مدل مورد مطالعه در این تحقیق الگوی روابط بین متغیرهای مستقل ( ادراک از سودمندی، ادراک در راحتی استفاده، ادراک از کیفیت خدمات، خودکارآمدی رایانه ای و دسترسی) متغیرهای واسط (نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک شده) و متغیر وابسته (قصد و نیت استفاده) را مورد آزمون قرار میدهد. جامعه آماری شامل شهروندان مراجعه کننده به دفاتر الکترونیک پیشخوان دولت در شهر تهران (زمستان 1392) میباشند که تعداد 352 نفر از آنان به صورت تصادفی با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده و در تحقیق مشارکت داشته اند. نتایج نشان دادند کلیت مدل ارائه شده قابل تایید است. کنترل رفتاری ادراکی، نگرش و هنجارهای ذهنی نسبت به خدمات دولت الکترونیک بر قصد استفاده از آن تاثیر مثبت دارد. همچنین خود کارآمدی رایانه ای رابطه معنی داری با کنترل رفتاری درک شده نشان می دهد. پیشنهاد اصلی منتج از این پژوهش به سیاستگزاران دولت الکترونیک (با توجه به معناداری خود کارآمدی رایانه ای شهروندان تهرانی) فراهم نمودن امکان استفاده از سامانه فراگیر دولت الکترونیک (One stop portal) با دسترسی مستقیم شهروندان به این خدمات از طریق گسترش اینترنت پرسرعت است. برای بهبود شیوه خدمت رسانی در دفاتر خدمات پیشخوان دولت نیز پیشنهادهایی ارائه شده است.
کلید واژگان
رفتار پذیرشادراک از سودمندی
ادراک در راحتی استفاده
ادراک از کیفیت خدمات
خودکارآمدی رایانه ای
هنجارهای ذهنی
کنترل رفتاری درک شده
قصد و نیت استفاده از خدمات
دولت الکترونیک
دفاتر پیشخوان دولت
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2015-06-221394-04-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتسازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی دانشگاه الزهراکارشناس ارشد بازاریابی بین الملل، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
کارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشگاه خوارزمی
کارشناس ارشد بازاریابی بین الملل، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
شاپا
1735-949X2008-255X




