رتبه بندی روش های ارزش گذاری نام تجاری از دید مشتریان صنعت مالی
(ندگان)پدیدآور
یوسفی دارستانی, سمیهنجفی, امیرعباسستاک, مصطفینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اندازه گیری ارزش ویژه نام تجاری هم برای ذینفعان داخل سازمان و هم برای تعدادی از ذینفعان خارج سازمان حائز اهمیت است. اگر چه که روش ها و مدلهای زیادی برای ارزش گذاری نام تجاری وجود دارد اما هنوز مشخص نشده که بهترین روش کدام است. با این حال، هنوز هیچ تحقیقی وجود ندارد که به طور پیمایشی به رتبه بندی روشهای ارزش گذاری موجود از دید ذینفعان مختلف بپردازد. در این مقاله، مدلی برای رتبه بندی روش های ارزش گذاری نام تجاری از دید مشتریان، به عنوان یکی از ذینفعان ارزش گذاری نام تجاری، ارائه شده است. معیارهای این رتبهبندی انتظارات مشتریان از نام تجاری میباشد که طبق مدل ذینفعان جونز عبارتند از کیفیت، شهرت، و منافع. اولویت این معیارها از طریق توزیع پرسشنامه در بین مشتریان مشخص می شود. سپس از فرآیند سلسله مراتب تحلیلی (AHP) برای رتبه بندی روش های ارزش گذاری نام تجاری با توجه به این معیارها استفاده می شود. یافته های پیمایشی این تحقیق بیانگر این موضوع است که در انتخاب مناسبترین روش ارزشگذاری نام تجاری از دید مشتریان صنعت مالی، هر چه یک روش بیشتر به ارزیابی "منافع" بپردازد، روش مناسبتری برای ارزش گذاری نام تجاری می باشد. از بین روشهای مورد مطالعه در این تحقیق، "روش ارزش گذاری کلر" بیشترین توجه به معیار منافع را داشته و به عنوان بهترین روش برای این منظور تعیین شد. این مقاله تلاش می کند برای جنگل روشهای ارزش گذاری نام تجاری نقش های فراهم کند تا به کاربران و دانشگاهیان در ارزیابی روش های بدیل ارزش گذاری نام تجاری و انتخاب مناسبترین آنها از دید مشتریان کمک کند.
کلید واژگان
ارزش ویژه نام تجاریروش های ارزش گذاری نام تجاری
ذینفعان ارزش ویژه نام تجاری
فرایند سلسله مراتب تحلیل (AHP)
شماره نشریه
25تاریخ نشر
2014-12-221393-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتسازمان پدید آورنده
دانشآموخته کارشناسی ارشد MBA، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسیعضو هیئت علمی دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
شاپا
1735-949X2008-255X




