تاثیر رویکردهای بازار محوری و کارآفرینی بر نوآوری: مورد قطعه سازان خودرو
(ندگان)پدیدآور
تاجدینی, کیهانمعطوفی, علیرضاریاحی, عبداللهبهنام پور, ناصرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تغییرات مداوم محیطی، بقا سازما نها را به اشکال مختلف تهدید م یکند. لذا بنگاه جهت ادامه حیات خود نیازمند اتخاذ رویکرد استراتژیکی مناسب جهت حداکثر بهره برداری از فرصت های محیطی با توجه به نقاط قوت و ضعف خود هستند. علی رغم این که پژوهشگران بازاریابی و مدیریت استراتژیک رابطه بین بازارمداری و کارآفرینی را با عملکرد سازمانی در شرکت های مختلف آشکار کرده اند، اثربخشی چنین متغیرهایی بر نوآوری محصولات در بنگاه های تجاری ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. با توجه به اهمیت رویکردهای بازارمحوری و کارآفرین محوری در جهت بقا سازمان ها و مقابله با رقبا، این پژوهش با استفاده از داده های بدست آمده از بنگاه های تولیدکننده قطعات خودرو استان تهران، درصدد بررسی تاثیر این متغیرها بر نوآوری محصولات جدید می باشد.
نتایج پژوهش حاضر نشان م یدهد، اگرچه میزان حمایت مدیران از نوآوری محصول در بنگاه های کارآفرین محور و بازارمحور دارای تفاوت معنی دار است، اما وجود تفاوت در سایر متغیرها از قبیل کیفیت محصول، هم افزایی بازاریابی و تخصص در عرضه محصول جدید به بازار بین بنگاه های فوق معنادار نمی باشد. یافته های تحقیق ضمن ارتباط با ادبیات موجود در حوزه مورد بررسی، اطلاعات مناسبی را جهت اتخاذ رویکرد متعادل استراتژیک در اختیار مدیران قرار می دهد.
کلید واژگان
کارآفرین محوریبازارمحوری
نوآوری محصولات
صنعت قطعه خودروسازی ایران
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2009-03-211388-01-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتسازمان پدید آورنده
استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه لس راشز - سوئیسدانش آموخته کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی (گرایش مالی)، دانشگاه الغدیر تبریز
ارشناس مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور گرگان
دانشجوی دکتری آمار، دانشگاه تربیت مدرس
شاپا
1735-949X2008-255X




